Faculdade

Investigação

Publicações 2012-2016

Publicações 2016

1. A. Ablum, A. M. Ramos, S. F. Sá, A. Lima, M. Vilarigues, “Chemical and Mechanical Stability of two UV Curing Adhesives for the Conservation of Glass – preliminary results”, Recent Advances in Glass, Stained Glass and Ceramics Conservation, ICOM-CC Working Group Glass and Ceramics Interim Meeting.

2. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, "O Ensino da Pintura nas Academias de Belas Artes de Lisboa e Porto: Materiais e Técnicas (1836-1910)", In: M. J. Neto, M. Malta, M. (eds.) Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções. Casal de Cambra: Caleidoscópio, 113-123.

3. A. Ferraz, "Os materiais da pintura a aguarela no século XIX e a coleção do Palácio Nacional da Ajuda", In: J. A. Ribeiro, (coord.) Um Olhar Real: obra artística da Rainha D. Maria Pia. Desenho, Aguarela e Fotografia. Catálogo da exposição na Galeria de Pintura do Rei D. Luís, Palácio Nacional da Ajuda. Lisboa: Palácio Nacional da Ajuda; Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 148-155.

4. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, “The use of documentary sources for identifying suppliers of painting materials in 19th-century Portugal”, In: S. Eyb-Green, J. Townsend, K. Pilz, S. Kroustallis, I. van Leeuwen (eds.) Sources on Art Technology: Back to Basics, London: Archetype Publications, Proceeding from the 6th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 145-146.

5. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, “How to become a painter in three hours': Artist's training in nineteenth century Portugal” In: A. Wallert, (ed.) Painting Techniques History, Materials and Studio Practice. 5th International Symposium, Rijksmuseum, Amsterdam 18-20 September 2013. Amsterdam: Rijksmuseum, 237-242.

6. A. Gac, “O Auto da Paixão de Vilar de Perdizes, um património imaterial conservado em outros actos de transmissão”, In: M. Menezes, J. D. Rodrigues, D. Costa (eds.) Preprints of the Congresso Ibero-Americano “Património, suas Matérias e Imatérias”, LNEC, paper nº 199-198.

7. A. Gac, P. Oliveira, M. J. D. Costa, I. D. Costa, “Retábulos e imagens dos mosteiros beneditinos de Tibães e do Rio de Janeiro em confronto: identidades, transferências e assimilações”, In: A. Celeste (coord.) O Retábulo no Espaço Ibero-Americano Forma, função e iconografia, Lisboa: Instituto de História da Arte, vol. 1, 65-78.

8. A. J. Cruz, J. F. Coroado, A. Gac, M. L. Carvalho, “Estudo Técnico [da escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima]”, In: J. F. Coroado, M. D. Duarte (eds.) Estudo científico da escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 89-119.

9. A. Machado, M. Vilarigues, "Cobalt blue - reproduction and characterisation of blue enamel recipes from The Handmaid to the Arts by Robert Dossie", Glass Technology - European Journal of Glass Science and Technology part A, 57, 131-140.

10. A. M. Cavero, M. A. Miranda, M. J. Melo, R. Castro, C. Casanova, “Beatus manuscripts under the microscope: the Alcobaça Beatus and the Iberian Cistercian tradition revisited”, Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 217-251.

11. A. Miranda, M. J. Melo, "O manuscrito iluminado medieval. Materialidade, arte e cultura", In: C. F.  Barreira, (coord.) Luz, cor e ouro. Estudos sobre manuscritos iluminados, Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, 27-28.

12. A. Nogueira, I. Pires, R. Macedo, "Qual o futuro do Património Musical Contemporâneo? Estado do Pensamento e da Investigação", Revista Portuguesa de Musicologia, 3, 193-214.

13. A. Nogueira, R. Macedo, I. Pires, "Where contemporary art and contemporary music preservation practices meet. The case of Salt Itinerary", Studies in Conservation, 61, 153-59.

14. A. Padeiro, E. Amaro, M. M. C. Santos, M. F. Araújo, S. S. Gomes, M. Leppe, S. Verkulich, K. A. Hughes, H.-P. Ulrich, J. Canário, "Trace element contamination and availability in the Fildes Peninsula. King George Island, Antarctica", Environmental Science: Processes & Impacts, 18, 648-657.

15.  A. Rodrigues, M. Almeida, M. Vilarigues, “The Extra Piece of the Puzzle: A Combined Stylistic and Analytical Study for the Reconstruction of Two Fragmented Glass Goblets from the Collection of Ferdinand II of Portugal”, Recent Advances in Glass, Stained Glass and Ceramics Conservation, ICOM-CC Working Group Glass and Ceramics Interim Meeting.

16. C. Barreira, M. J. Melo, R. Araújo, C. Casanova, "Through the eyes of Science and Art: a fourteenth-century winter Breviary from Alcobaça scriptorium", Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 252-282.

17. C. Casanova, A. G. Coelho, I. Pinto, “Georreferenciando quatro décadas de uma coleção arqueológica de Angola: um projeto para o futuro”, Antrope, 5, 70-84.

18. C. Casanova, L. Moura, A. Canas, “Conservação versus Acesso: Mapeamento de colecções”, In: M. F. Rollo, M. Ribeiro, P. Meireles, P. Penteado (coord.) Atas do Encontro Arquivos da Administração Pública, 54-69.

19. C. Casanova, E. Costa, L. Moura, “Conservar depois da catástrofe. O caso de estudo dos documentos queimados do Arquivo Histórico do Museu Bocage”, Conservar Património, 23, 125-131.

20. C. Geraldes, A. M. Lima, J. D. Rodrigues, J. M. Mimoso, S. R. M. Pereira, “Geopolymers as potential repair material in tiles conservation”, Applied Physics A, 122:197.

21. C. Montagner, R. Jesus, N. Correia, M. Vilarigues, R. Macedo, M. J. Melo, “Features combination for art authentication studies: brushstroke and materials analysis of Amadeo de Souza-Cardoso”, Multimedia Tools and Applications, 75, 4039-4063.

22. C. Montagner, J. M. M. Linhares, M. Vilarigues, S. M. C. Nascimento, “Statistics of colors in paintings and natural scenes”, Journal of the Optical Society of America A, 33, A170-A177.

23. C. Villamariz, “A arquitetura religiosa fortificada no século XIV: heranças e experimentalismos”, In: J. R. Melo, L. U. Afonso (eds.) O Fascínio do Gótico. Um tributo a José Custódio Vieira da Silva, Artis, FLUL, 1-16.

24. C. Villamariz, “As Sés de Lisboa e Évora e a importância dos Experimentalismos nos claustros”, In: G. R. Vairo, J. R. Melo (coord.) Claustros no Mundo Mediterrânico. Séculos X-XVIII, Coimbra, Almedina, pp. 71-86

25. E. Figueiredo, M. A. S. Pereira, F. Lopes, J. G. Marques, J. P. Santos, M. F. Araújo, R. J. C. Silva, J. C. Senna-Martinez, "Investigating Early/Middle Bronze Age copper and bronze axes by micro X-ray fluorescence spectrometry and neutron imaging techniques", Spectrochimica Acta Part B: Atomic Spectroscopy, 122, 15-22.

26. F. Berger, A. Machado, A. Rodrigues, M. Schedel, M. Vilarigues, “19th century stained-glass assemblage at the Great Hall of Pena National Palace”, XXVIIIe Colloque International du Corpus Vitrearum - Le vitrail dans la demeure, des origines à nos jours. Vitrer et orner la fenêtre, 60-63.

27. F. Carvalho, S. Coentro, I. Costeira, R. A. A. Trindade, L. C. Alves, R. C. da Silva, V. S. F. Muralha, "The Cistercian glazed tiles of the Monastery of Alcobaça: characterization of the colour palette", Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 196-216.

28. F. P. Valente, I. Coutinho, T. Medici, C. Brain, M. Vilarigues, "A Group of Early English Lead Crystal Glass Goblets Found in Lisbon", Journal of Glass Studies, 58, 211-225.

29. H. Marçal, A. Nogueira, I. Pires, R. Macedo, "Connecting practices of preservation: exploring authenticities in collaborative performance-based artworks", In: E. Hermens, F. Robertson (eds.) Authenticity in Transition: Changing Practices in Contemporary Art Making and Conservation, London: Archetype.

30. H. P. Melo, A. Gac, M. G. Cordeiro, “Duas pinturas assinadas por André Gonçalves, 1685-1762. Uma nova oportunidade para olhar a sua obra”, Artis, 4, 136.

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32. I. Coutinho, F. Berger, A. Rodrigues, M. L. Coutinho, A. Machado, L. C. Alves, M. Vilarigues, “Fensterbierscheiben in the Pena National Palace collection - chemical and iconographic relations”, X-Ray Spectrometry, 45, 308-317.

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34. I. Coutinho, T. Medici, R. J. C. Silva, B. Gratuze, H. Catarino, A. Lima, “Gilding on glass: New evidence from a 17th century flask found in Portugal”, Journal of Archaeological Science: Reports, 6, 293-301.

35. J. B. Oliveira, M. J. Melo, M. C. L. Casanova, “O uso de um código comum de cores em mapas militares pelos impérios coloniais francês, português e espanhol (sécs. XVII-XVIII) e a perda de informações: consequências da degradação documental”, In: M. G. Fernandes (coord.) Atas do VI Simpósio Luso-Brasileiro de Cartografia Histórica. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, p. 27-38.

36. J. Fanico, A. Gac, C. Miguel, A. Candeiras, “Os «fingidos» no grande órgão de Tibães, entre ilusão e matéria”, In: M. Menezes, J. D. Rodrigues, D. Costa (eds.) Preprints of the Congresso Ibero-Americano “Património, suas Matérias e Imatérias”, LNEC, paper nº 47-005.

37. M. A. Miranda, M. J. Melo, “O esplendor da cor nos manuscritos românicos alcobacenses”, In: L. C. Amaral, M. A. Marques (eds.) De Cister a Portugal: o tempo e o(s) modo(s): Livro do XI Encontro Cultural de S. Cristóvão de Lafões. São Cristóvão de Lafões, Associação dos Amigos do Mosteiro de São Cristóvão de Lafões, 129-147.

38. M. Fernandes, S. Babo, M. F. Macedo, “Oil painting collection: risk assessment, evaluation and mitigation strategies”, International Journal of Conservation Science, 7, 395-414.

39. M. Fernandes, S. Babo, N. Prates, M. F. Macedo. “Conservação preventiva aplicada à coleção de pintura a óleo da Casa dos Patudos”, Conservar Património, 23, 133-139.

40. M. L. Coutinho, A. Z. Miller, P. M. Martin-Sanchez, J. Mirão, A. Gomez-Bolea, B. Machado-Moreira, L. C. Alves, V. Jurado, C. Saiz-Jimenez, A. Lima, A. J. L. Phillips, F. Pina, M. F. Macedo, “A multi-proxy approach to evaluate biocidal treatments on biodeteriorated majolica glazed tiles”, Environmental Microbiology, 18, 4794-4816.

41. M. L. Coutinho, J. P. Veiga, L. C. Alves, J. Mirão, L. Dias, A. M. Lima, V. S. Muralha, M. F. Macedo, “Characterization of the glaze and in-glaze pigments of the nineteenth-century relief tiles from the Pena National Palace, Sintra, Portugal”, Applied Physics A, 122:696.

42. M. L. Coutinho, A. Z. Miller, M. A. Rogerio-Candelera, J. Mirão, L. C. Alves, J. P. Veiga, H. Águas, S. Pereira, A. Lyubchyk, M. F. Macedo, “An integrated approach for assessing the bioreceptivity of glazed tiles to phototrophic microorganisms”, Biofouling, 32, 243-259.

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44. M. J. Melo, P. Nabais, M. Guimarães, R. Araújo, R. Castro, M. C. Oliveira, I. Whitworth, "Organic dyes in illuminated manuscripts: an unique cultural and historic record", Philosophical Transactions of the Royal Society A, 374, 20160050.

45. M. J. Melo, J. L. Ferreira, A. J. Parola, J. S. Melo, “Photochemistry for Cultural Heritage”, In: S. Silvi, G. Bergamini (eds.) Applied Photochemistry: When Light Meets Molecules, Lecture Notes in Chemistry vol 92. Berlim: Springer, 499-530.

46. M. J. Revez, J. D. Rodrigues, “Incompatibility risk assessment procedure for the cleaning of built heritage”, Journal of Cultural Heritage, 18, 219-228.

47. N. Silva, A. Gac, S. Costa, C. Miguel, J. Mirão, A. Candeias, “(Re)conhecer Francisco Pinto Pereira através do seu legado artístico – vantagens e limites das técnicas de imagem”, In: M. Menezes, J. D. Rodrigues, D. Costa (eds.) Preprints of the Congresso Ibero-Americano “Património, suas Matérias e Imatérias”, LNEC, paper nº 85-082.

48. P. Nabais, M. J. Melo, R. Castro, L. Sousa, G. Videira Lopes, "Singing with light: an interdisciplinary study on the medieval Ajuda Songbook", Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 283-312.

49. R. Araújo, C. Casanova, A. Lemos, “Estudo das encadernações de dois livros de horas da BNP: o IL 15 e o IL 19”, In: C. F. Barreira (coord.) Luz, cor e ouro. Estudos sobre manuscritos iluminados. Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, ISBN 978-972-565-600-6 (e-book).

50. R. Castro, M. J. Melo, A. Miranda, “O De Avibus de Alcobaça - uma cópia de Clairvaux?”, In: C. F. Barreira (coord.) Luz, cor e ouro. Estudos sobre manuscritos iluminados. Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, ISBN 978-972-565-600-6 (e-book).

51. R. Castro, A. Miranda, M. J. Melo, "Interpreting lac dye in medieval written sources: new knowledge from the reconstruction of recipes relating to illuminations in Portuguese manuscripts", In: S. Eyb-Green, J. Townsend, K. Pilz, S. Kroustallis, I. van Leeuwen (eds.) Sources on Art Technology: Back to Basics, London: Archetype Publications, Proceeding from the 6th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 88-99.

52. R. F. Correia, E. Armindo, E. R. Neves, M. Vilarigues, M. F. Macedo, “Diagnóstico de duas peças têxteis do Museu Diocesano de Santarém: uma abordagem multi-analítica”, Conservar Património, 23, 63-70.

53. S. F. Sá, J. L. Ferreira, A. S. Matos, R. Macedo, A. M. Ramos, "A new insight into polyurethane foam deterioration – the use of Raman microscopy for the evaluation of long-term storage conditions", Journal of Raman Spectroscopy, 47, 1494-1504.

54. S. O. Sequeira, M. L. Coutinho, J. C. Lima, A. J. L. Phillips, M. F. Macedo, E. J. Cabrita, "4-MUF-NAG for fungal biomass determination: Scope and limitations in the context of biodeterioration studies", Journal of Cultural Heritage, 22, 992-998.

55. S. Sasso, A. Z. Miller, M. A. Rogerio-Candelera, B. Cubero, M. L. Coutinho, L. Scrano, S. A. Bufo, “Potential of natural biocides for biocontrolling phototrophic colonization on limestone”, International Biodeterioration & Biodegradation, 107, 102-110.

56. S. S. Gomes, M. F. Araújo, A. M. M. Soares, V. H. Correia, "Lead isotopes and elemental composition of Roman fistulae plumbeae aquariae from Conimbriga (Portugal) using quadrupole ICP-MS", Microchemical Journal, 129, 184-193.

57. S. S. Gomes, P. Valério, L. C. Alves, M. F. Araújo, A. M. M. Soares, V. H. Correia, "Tin determination in fistulae seals from Conimbriga and Augusta Emerita", Microchemical Journal, 124, 540-546.

58. T. Vitorino, M. J. Melo, L. Carlyle, V. Otero, "New insights into brazilwood manufacture through the use of historically accurate reconstructions", Studies in Conservation, 61, 255-273.

59. V. Otero, M. Vilarigues, L. Carlyle, M. J. Melo, “Winsor & Newton’s nineteenth century manufacture of yellow chromate-based pigments”, In: S. Eyb-Green, J. Townsend, K. Pilz, S. Kroustallis, I. van Leeuwen (eds.) Sources on Art Technology: Back to Basics, London: Archetype Publications, Proceeding from the 6th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 149-150.

 

Publicações 2015

1. A. C. Pinto, M. Vilarigues, T. Sanjad, “The Window glass and stained glass windows of Belém: A Cultural History of the Brazilian Amazon Region”, ", In: S. Wolf, A. Pury-Gysel, (eds.) Annales du 20e Congrès de l’Association International pour l’Histoire du Verre, Fribourg/Romont, 7-11 Septembre 2015. Romont: AIHV - Association Internationale pour l’Histoire du Verre, 699-702.

2. A. Gac, T. I. Madeira, M. S. Pereira, J. Santos, L. Piorro, L. Dias, M. Manso, J. Bleton, S. Longelin, C. M. Prazeres, J. Mirão, A. Candeias, J. G. Marques, M. L. Carvalho, “Challenging wax-cast figurine serial production unravelled by multi-analytical techniques”, Journal of Analytical Atomic Spectrometry, 30, 790-812.

3. A. Gac, I. D. Nogueira, M. Guerra, J. C. Frade, S. Longelin, M. Manso, S. Pessanha, A. I. M. Seruya, M. L. Carvalho, “Microscopy and X-Ray Spectroscopy Analyses for Assessment of Gilding and Silvering Techniques of Portuguese Illuminated Manuscripts”, Microscopy and Microanalysis, 21, 20-55.

4. A. Gac, I. Nogueira, A. I. Seruya, “The 1685 blue smalt coating of the Coimbra Old Cathedral main altarpiece under scrutiny”, Microscopy and Microanalysis, Issue S6 (Introduction to the SPMicros Special Issue from the XLVII Annual Congress), 158-159.

5. A. Gac, H. P. Melo, M. G. Cordeiro, “Uma pintura desconhecida de Francisco Pinto Pereira (act. 1720-1752) descoberta no Palácio Nacional de Mafra”, Artis, 3, 132.

6. A. Gac, P. Oliveira, M. J. D. Costa, “O grande órgão de Tibães e o seu contexto de produção”, ARTis ON, 1, 17-41.

7. A. Lemos, R. Araújo, C. Casanova, "O Cofre nº 24: um livro de horas do Palácio Nacional de Mafra, caso de estudo e de intervenção", In: F. Campos (coord.) Invenire. Fiat Lux. Estudos sobre manuscritos iluminados em Portugal. Revista de Bens Culturais da Igreja, 32.

8. A. Lemos, R. Araújo, C. Casanova, M. J. Melo, V. S. Muralha, "Regards croisés des historiens de l’art edes chimistes sur deux livres d’Heures de la Bibliothèque nationale du Portugal. Les mss IL 15 et IL19", In: M. A. Miranda, A. M. Cavero (eds.) Portuguese Studies on Medieval Illuminated Manuscripts, Brepols Publishers, 145-168.

9. A. Machado, A. Rodrigues, M. Coutinho, L. C. Alves, V. Corregidor, R. C. Silva, V. Serneels, I. K. Serneels, S. Wolf, S. Trümpler, M. Vilarigues, "Swiss Kabinettscheiben from a 19th century Portuguese collection. Study and chemical characterisation", In: S. Wolf, A. Pury-Gysel, (eds.) Annales du 20e Congrès de l’Association International pour l’Histoire du Verre, Fribourg/Romont, 7-11 Septembre 2015. Romont: AIHV - Association Internationale pour l’Histoire du Verre, 684-688.

10. A. Miranda, M. J. Melo, “Secrets et découvertes, en couleur, dans les manuscrits enluminés”, In: M. A. Miranda, A. M. Cavero (eds.) Portuguese Studies on Medieval Illuminated Manuscripts, Brepols Publishers, 1-29.

11. A. Nogueira, F. Magalhães, I. Pires, R. Macedo, "A preservação da performance musical contemporânea: o caso do espólio fonográfico em fitas magnéticas de Clotilde Rosa", In: A. Semedo, S. Senra, T. Azevedo (eds.) Processos de Musealização. Um Seminário de Investigação Internacional. Atas do Seminário, Porto: Universidade do Porto, 252-268.

12. A. Rodrigues, B. Martinho, F. Berger, A. Franco, M. Vilarigues, “The glass room of the National Palace of Necessidades in Lisbon)", In. S. Wolf, A. Pury-Gysel, (eds.) Annales du 20e Congrès de l’Association International pour l’Histoire du Verre, Fribourg/Romont, 7-11 Septembre 2015. Romont: AIHV - Association Internationale pour l’Histoire du Verre, 612-616.

13. A. Rodrigues, B. A. Martinho, “The Assemblage of a Distinct Glass Collection. The creation and display of the glass and stained‑glass collection of Ferdinand II of Portugal”, Revista de História da Arte – Série W, 3, 76-93.

14. A. P. Alho, R. Trindade, S. Coentro, V. S. F. Muralha, “Á luz da documentação: A azulejaria entre os séculos XIV e XVI na cidade de Lisboa, um estudo de proveniência”, In: A. A. Santos, E. M. Alberto, M. J. Coutinho (coord.) Arquivo Municipal de Lisboa: Um acervo para a História II, Arquivo Municipal de Lisboa, 27-38.

15. D. Neves, P. Sobral, J. L. Ferreira, T. Pereira, “Ingestion of microplastics by commercial fish off the Portuguese coast”, Marine Pollution Bulletin, 101, 119-126.

16. H. Marçal, A. Nogueira, "Performativity in conservation: the challenges of documenting Francisco Tropa’s oeuvre", Revista de História da Arte – Série W, 4, 57-68.

17. F. Pereira, R. J. C. Silva, A. M. M. Soares, M. F. Araújo, M. J. Oliveira, R. M. S. Martins, N. Schell, “Effects of long term aging in arsenical copper alloys”, Microscopy and Microanalysis, 21, 1413-1419.

18. J. M. Delgado, A. Raymundo, M. Vilarigues, L. C. Branco, C. A. T. Laia, “Characterization of a Novel Intrinsic Luminescent Room-Temperature Ionic Liquid Based on [P 6,6,6,14 ][ANS]”, Chemistry - A European Journal, 21, 726-732.

19. L. Moura, S. Sequeira, C. Gonçalves, C. Casanova, “Controlo Integrado de pragas no Arquivo Histórico Ultramarino do Instituto de Investigação Científica e Tropical”, In: R. C. Borges, E. Vieira, J. C. Frade (eds.) Actas das IX Jornadas da Arte e Ciência da UCP e V Jornadas da ARP, Homenagem a Luís Elias Casanovas, A Prática da Conservação Preventiva, 263-274.

20. L. P. Romão, C. Casanova, M. F. Macedo, “A Colecção Sequeira – Do armazém à reserva”, In: R. C. Borges, E. Vieira, J. C. Frade (eds.) Actas das IX Jornadas da Arte e Ciência da UCP e V Jornadas da ARP, Homenagem a Luís Elias Casanovas, A Prática da Conservação Preventiva, 187-194.

21. M. Costa, R. Abreu, L. Moura, B. Moriés, C. Gonçalves, C. Casanova, “Criação de Reservas Técnicas para as colecções científicas do IICT- a work in progress”, In: R. C. Borges, E. Vieira, J. C. Frade (eds.) Actas das IX Jornadas da Arte e Ciência da UCP e V Jornadas da ARP, Homenagem a Luís Elias Casanovas, A Prática da Conservação Preventiva, 195-208.

22. M. F. C. Pereira, A. M. Maurício, I. C. A. Sandu, R. Veiga, A. Gac, N. Leal, “Complementary imaging and characterization methodology of polychrome composites in gilded woodcarving using Micro-CT, SEM-EDX and OM”, Microscopy and Microanalysis, Issue S6 (Introduction to the SPMicros Special Issue from the XLVII Annual Congress), 21, 158-159.

23. M. J. Melo, R. Araújo, C. Casanova, V. S. Muralha, A. Lemos, “Segredos descobertas nos Livros de Horas: história, materiais e técnicas”, In: D. Custódio D., A. M. Miranda (coord.) Livros de Horas: o imaginário da devoção privada. Lisboa: Instituto de Estudos Medievais / Biblioteca Nacional de Portugal, 193-226.

24. M. L. Coutinho, A. Z. Miller, M. F. Macedo, “Biological colonization and biodeterioration of architectural ceramic materials: An overview”, Journal of Cultural Heritage, 16, 759-777.

25. M. Manso, A. M. Cardeira, M. Silva, A. Gac, S. Pessanha, M. Guerra, A. T. Caldeira, A. Candeias, M. L. Carvalho, “The mysterious halos in iron gall ink manuscripts: an analytical explanation”, Applied Physics A, 118, 1107–1111.

26. M. S. Simas, F. Lourenço, J. L. Ferreira, S. L. Fragoso, R. Macedo, “Evocação a Fernão Mendes Pinto, a collective mural painting on cement”, In: M. S. Pons, W. Shank, L. F. López (eds.) Conservation Issues in Modern and Contemporary Murals, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 449-471.

27. M. Vilarigues, A. Machado, "Pintar com luz: o esmalte azul na pintura de vitral", Química, Publicação SPQ, 137, 31-35.

28. R. Araújo, C. Casanova, M. J. Melo, A. Lemos, "Ethical and technical concerns during the conservation process of a religious book: the book of hours from the library of Palácio Nacional de Mafra", European Journal of Science and Theology, 11,129-140.

29. R. Castro, M. J. Melo, M. A. Miranda, “The secrets behind the colour of The Book of Birds”, In: M. A. Miranda, A. M. Cavero (eds.) Portuguese Studies on Medieval Illuminated Manuscripts, Brepols Publishers, 31-55.

30. S. Nascimento, J. M. M. Linhares, C. João, K. Amano, C. Montagner, M. J. Melo, M. Vilarigues, "Estimating the Colors of Paintings", In: Trémeau A., Schettini R., Tominaga S. (eds.) Computational Color Imaging, CCIW 2015, Lecture Notes in Computer Science, vol 9016, 236-242.

31. S. F. Sá, M. F. Macedo, R. Macedo, “Da teoria à prática - problemáticas em torno da preservação da instalação Oh la la,… Oh la balançoire/Microcosmos Tentacular (2003-04) de Susanne Themlitz”, Museologia e Património, 8, 30-52.

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