Faculdade

Investigação

Publicações 2012-2016

Publicações 2016

1. A. Ablum, A. M. Ramos, S. F. Sá, A. Lima, M. Vilarigues, “Chemical and Mechanical Stability of two UV Curing Adhesives for the Conservation of Glass – preliminary results”, Recent Advances in Glass, Stained Glass and Ceramics Conservation, ICOM-CC Working Group Glass and Ceramics Interim Meeting.

2. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, "O Ensino da Pintura nas Academias de Belas Artes de Lisboa e Porto: Materiais e Técnicas (1836-1910)", In: M. J. Neto, M. Malta, M. (eds.) Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções. Casal de Cambra: Caleidoscópio, 113-123.

3. A. Ferraz, "Os materiais da pintura a aguarela no século XIX e a coleção do Palácio Nacional da Ajuda", In: J. A. Ribeiro, (coord.) Um Olhar Real: obra artística da Rainha D. Maria Pia. Desenho, Aguarela e Fotografia. Catálogo da exposição na Galeria de Pintura do Rei D. Luís, Palácio Nacional da Ajuda. Lisboa: Palácio Nacional da Ajuda; Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 148-155.

4. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, “The use of documentary sources for identifying suppliers of painting materials in 19th-century Portugal”, In: S. Eyb-Green, J. Townsend, K. Pilz, S. Kroustallis, I. van Leeuwen (eds.) Sources on Art Technology: Back to Basics, London: Archetype Publications, Proceeding from the 6th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 145-146.

5. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, “How to become a painter in three hours': Artist's training in nineteenth century Portugal” In: A. Wallert, (ed.) Painting Techniques History, Materials and Studio Practice. 5th International Symposium, Rijksmuseum, Amsterdam 18-20 September 2013. Amsterdam: Rijksmuseum, 237-242.

6. A. Gac, “O Auto da Paixão de Vilar de Perdizes, um património imaterial conservado em outros actos de transmissão”, In: M. Menezes, J. D. Rodrigues, D. Costa (eds.) Preprints of the Congresso Ibero-Americano “Património, suas Matérias e Imatérias”, LNEC, paper nº 199-198.

7. A. Gac, P. Oliveira, M. J. D. Costa, I. D. Costa, “Retábulos e imagens dos mosteiros beneditinos de Tibães e do Rio de Janeiro em confronto: identidades, transferências e assimilações”, In: A. Celeste (coord.) O Retábulo no Espaço Ibero-Americano Forma, função e iconografia, Lisboa: Instituto de História da Arte, vol. 1, 65-78.

8. A. J. Cruz, J. F. Coroado, A. Gac, M. L. Carvalho, “Estudo Técnico [da escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima]”, In: J. F. Coroado, M. D. Duarte (eds.) Estudo científico da escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 89-119.

9. A. Machado, M. Vilarigues, "Cobalt blue - reproduction and characterisation of blue enamel recipes from The Handmaid to the Arts by Robert Dossie", Glass Technology - European Journal of Glass Science and Technology part A, 57, 131-140.

10. A. M. Cavero, M. A. Miranda, M. J. Melo, R. Castro, C. Casanova, “Beatus manuscripts under the microscope: the Alcobaça Beatus and the Iberian Cistercian tradition revisited”, Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 217-251.

11. A. Miranda, M. J. Melo, "O manuscrito iluminado medieval. Materialidade, arte e cultura", In: C. F.  Barreira, (coord.) Luz, cor e ouro. Estudos sobre manuscritos iluminados, Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, 27-28.

12. A. Nogueira, I. Pires, R. Macedo, "Qual o futuro do Património Musical Contemporâneo? Estado do Pensamento e da Investigação", Revista Portuguesa de Musicologia, 3, 193-214.

13. A. Nogueira, R. Macedo, I. Pires, "Where contemporary art and contemporary music preservation practices meet. The case of Salt Itinerary", Studies in Conservation, 61, 153-59.

14. A. Padeiro, E. Amaro, M. M. C. Santos, M. F. Araújo, S. S. Gomes, M. Leppe, S. Verkulich, K. A. Hughes, H.-P. Ulrich, J. Canário, "Trace element contamination and availability in the Fildes Peninsula. King George Island, Antarctica", Environmental Science: Processes & Impacts, 18, 648-657.

15.  A. Rodrigues, M. Almeida, M. Vilarigues, “The Extra Piece of the Puzzle: A Combined Stylistic and Analytical Study for the Reconstruction of Two Fragmented Glass Goblets from the Collection of Ferdinand II of Portugal”, Recent Advances in Glass, Stained Glass and Ceramics Conservation, ICOM-CC Working Group Glass and Ceramics Interim Meeting.

16. C. Barreira, M. J. Melo, R. Araújo, C. Casanova, "Through the eyes of Science and Art: a fourteenth-century winter Breviary from Alcobaça scriptorium", Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 252-282.

17. C. Casanova, A. G. Coelho, I. Pinto, “Georreferenciando quatro décadas de uma coleção arqueológica de Angola: um projeto para o futuro”, Antrope, 5, 70-84.

18. C. Casanova, L. Moura, A. Canas, “Conservação versus Acesso: Mapeamento de colecções”, In: M. F. Rollo, M. Ribeiro, P. Meireles, P. Penteado (coord.) Atas do Encontro Arquivos da Administração Pública, 54-69.

19. C. Casanova, E. Costa, L. Moura, “Conservar depois da catástrofe. O caso de estudo dos documentos queimados do Arquivo Histórico do Museu Bocage”, Conservar Património, 23, 125-131.

20. C. Geraldes, A. M. Lima, J. D. Rodrigues, J. M. Mimoso, S. R. M. Pereira, “Geopolymers as potential repair material in tiles conservation”, Applied Physics A, 122:197.

21. C. Montagner, R. Jesus, N. Correia, M. Vilarigues, R. Macedo, M. J. Melo, “Features combination for art authentication studies: brushstroke and materials analysis of Amadeo de Souza-Cardoso”, Multimedia Tools and Applications, 75, 4039-4063.

22. C. Montagner, J. M. M. Linhares, M. Vilarigues, S. M. C. Nascimento, “Statistics of colors in paintings and natural scenes”, Journal of the Optical Society of America A, 33, A170-A177.

23. C. Villamariz, “A arquitetura religiosa fortificada no século XIV: heranças e experimentalismos”, In: J. R. Melo, L. U. Afonso (eds.) O Fascínio do Gótico. Um tributo a José Custódio Vieira da Silva, Artis, FLUL, 1-16.

24. C. Villamariz, “As Sés de Lisboa e Évora e a importância dos Experimentalismos nos claustros”, In: G. R. Vairo, J. R. Melo (coord.) Claustros no Mundo Mediterrânico. Séculos X-XVIII, Coimbra, Almedina, pp. 71-86

25. E. Figueiredo, M. A. S. Pereira, F. Lopes, J. G. Marques, J. P. Santos, M. F. Araújo, R. J. C. Silva, J. C. Senna-Martinez, "Investigating Early/Middle Bronze Age copper and bronze axes by micro X-ray fluorescence spectrometry and neutron imaging techniques", Spectrochimica Acta Part B: Atomic Spectroscopy, 122, 15-22.

26. F. Berger, A. Machado, A. Rodrigues, M. Schedel, M. Vilarigues, “19th century stained-glass assemblage at the Great Hall of Pena National Palace”, XXVIIIe Colloque International du Corpus Vitrearum - Le vitrail dans la demeure, des origines à nos jours. Vitrer et orner la fenêtre, 60-63.

27. F. Carvalho, S. Coentro, I. Costeira, R. A. A. Trindade, L. C. Alves, R. C. da Silva, V. S. F. Muralha, "The Cistercian glazed tiles of the Monastery of Alcobaça: characterization of the colour palette", Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 196-216.

28. F. P. Valente, I. Coutinho, T. Medici, C. Brain, M. Vilarigues, "A Group of Early English Lead Crystal Glass Goblets Found in Lisbon", Journal of Glass Studies, 58, 211-225.

29. H. Marçal, A. Nogueira, I. Pires, R. Macedo, "Connecting practices of preservation: exploring authenticities in collaborative performance-based artworks", In: E. Hermens, F. Robertson (eds.) Authenticity in Transition: Changing Practices in Contemporary Art Making and Conservation, London: Archetype.

30. H. P. Melo, A. Gac, M. G. Cordeiro, “Duas pinturas assinadas por André Gonçalves, 1685-1762. Uma nova oportunidade para olhar a sua obra”, Artis, 4, 136.

31. I. Coutinho, T. Medici, S. Coentro, L. C. Alves, M. Vilarigues, "First archaeometric study on medieval glass found in Beja (Southern Portugal)”, Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 148-175.

32. I. Coutinho, F. Berger, A. Rodrigues, M. L. Coutinho, A. Machado, L. C. Alves, M. Vilarigues, “Fensterbierscheiben in the Pena National Palace collection - chemical and iconographic relations”, X-Ray Spectrometry, 45, 308-317.

33. I. Coutinho, T. Medici, L. C. Alves, B. Gratuze, M. Vilarigues, “Provenance studies on façon-de-Venise glass excavated in Portugal”, Journal of Archaeological Science: Reports, 7, 437-448.

34. I. Coutinho, T. Medici, R. J. C. Silva, B. Gratuze, H. Catarino, A. Lima, “Gilding on glass: New evidence from a 17th century flask found in Portugal”, Journal of Archaeological Science: Reports, 6, 293-301.

35. J. B. Oliveira, M. J. Melo, M. C. L. Casanova, “O uso de um código comum de cores em mapas militares pelos impérios coloniais francês, português e espanhol (sécs. XVII-XVIII) e a perda de informações: consequências da degradação documental”, In: M. G. Fernandes (coord.) Atas do VI Simpósio Luso-Brasileiro de Cartografia Histórica. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, p. 27-38.

36. J. Fanico, A. Gac, C. Miguel, A. Candeiras, “Os «fingidos» no grande órgão de Tibães, entre ilusão e matéria”, In: M. Menezes, J. D. Rodrigues, D. Costa (eds.) Preprints of the Congresso Ibero-Americano “Património, suas Matérias e Imatérias”, LNEC, paper nº 47-005.

37. M. A. Miranda, M. J. Melo, “O esplendor da cor nos manuscritos românicos alcobacenses”, In: L. C. Amaral, M. A. Marques (eds.) De Cister a Portugal: o tempo e o(s) modo(s): Livro do XI Encontro Cultural de S. Cristóvão de Lafões. São Cristóvão de Lafões, Associação dos Amigos do Mosteiro de São Cristóvão de Lafões, 129-147.

38. M. Fernandes, S. Babo, M. F. Macedo, “Oil painting collection: risk assessment, evaluation and mitigation strategies”, International Journal of Conservation Science, 7, 395-414.

39. M. Fernandes, S. Babo, N. Prates, M. F. Macedo. “Conservação preventiva aplicada à coleção de pintura a óleo da Casa dos Patudos”, Conservar Património, 23, 133-139.

40. M. L. Coutinho, A. Z. Miller, P. M. Martin-Sanchez, J. Mirão, A. Gomez-Bolea, B. Machado-Moreira, L. C. Alves, V. Jurado, C. Saiz-Jimenez, A. Lima, A. J. L. Phillips, F. Pina, M. F. Macedo, “A multi-proxy approach to evaluate biocidal treatments on biodeteriorated majolica glazed tiles”, Environmental Microbiology, 18, 4794-4816.

41. M. L. Coutinho, J. P. Veiga, L. C. Alves, J. Mirão, L. Dias, A. M. Lima, V. S. Muralha, M. F. Macedo, “Characterization of the glaze and in-glaze pigments of the nineteenth-century relief tiles from the Pena National Palace, Sintra, Portugal”, Applied Physics A, 122:696.

42. M. L. Coutinho, A. Z. Miller, M. A. Rogerio-Candelera, J. Mirão, L. C. Alves, J. P. Veiga, H. Águas, S. Pereira, A. Lyubchyk, M. F. Macedo, “An integrated approach for assessing the bioreceptivity of glazed tiles to phototrophic microorganisms”, Biofouling, 32, 243-259.

43. M. J. Melo, R. Araújo, R. Castro, C. Casanova, "Colour degradation in medieval manuscripts", Microchemical Journal, 124, 837-844.

44. M. J. Melo, P. Nabais, M. Guimarães, R. Araújo, R. Castro, M. C. Oliveira, I. Whitworth, "Organic dyes in illuminated manuscripts: an unique cultural and historic record", Philosophical Transactions of the Royal Society A, 374, 20160050.

45. M. J. Melo, J. L. Ferreira, A. J. Parola, J. S. Melo, “Photochemistry for Cultural Heritage”, In: S. Silvi, G. Bergamini (eds.) Applied Photochemistry: When Light Meets Molecules, Lecture Notes in Chemistry vol 92. Berlim: Springer, 499-530.

46. M. J. Revez, J. D. Rodrigues, “Incompatibility risk assessment procedure for the cleaning of built heritage”, Journal of Cultural Heritage, 18, 219-228.

47. N. Silva, A. Gac, S. Costa, C. Miguel, J. Mirão, A. Candeias, “(Re)conhecer Francisco Pinto Pereira através do seu legado artístico – vantagens e limites das técnicas de imagem”, In: M. Menezes, J. D. Rodrigues, D. Costa (eds.) Preprints of the Congresso Ibero-Americano “Património, suas Matérias e Imatérias”, LNEC, paper nº 85-082.

48. P. Nabais, M. J. Melo, R. Castro, L. Sousa, G. Videira Lopes, "Singing with light: an interdisciplinary study on the medieval Ajuda Songbook", Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 283-312.

49. R. Araújo, C. Casanova, A. Lemos, “Estudo das encadernações de dois livros de horas da BNP: o IL 15 e o IL 19”, In: C. F. Barreira (coord.) Luz, cor e ouro. Estudos sobre manuscritos iluminados. Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, ISBN 978-972-565-600-6 (e-book).

50. R. Castro, M. J. Melo, A. Miranda, “O De Avibus de Alcobaça - uma cópia de Clairvaux?”, In: C. F. Barreira (coord.) Luz, cor e ouro. Estudos sobre manuscritos iluminados. Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, ISBN 978-972-565-600-6 (e-book).

51. R. Castro, A. Miranda, M. J. Melo, "Interpreting lac dye in medieval written sources: new knowledge from the reconstruction of recipes relating to illuminations in Portuguese manuscripts", In: S. Eyb-Green, J. Townsend, K. Pilz, S. Kroustallis, I. van Leeuwen (eds.) Sources on Art Technology: Back to Basics, London: Archetype Publications, Proceeding from the 6th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 88-99.

52. R. F. Correia, E. Armindo, E. R. Neves, M. Vilarigues, M. F. Macedo, “Diagnóstico de duas peças têxteis do Museu Diocesano de Santarém: uma abordagem multi-analítica”, Conservar Património, 23, 63-70.

53. S. F. Sá, J. L. Ferreira, A. S. Matos, R. Macedo, A. M. Ramos, "A new insight into polyurethane foam deterioration – the use of Raman microscopy for the evaluation of long-term storage conditions", Journal of Raman Spectroscopy, 47, 1494-1504.

54. S. O. Sequeira, M. L. Coutinho, J. C. Lima, A. J. L. Phillips, M. F. Macedo, E. J. Cabrita, "4-MUF-NAG for fungal biomass determination: Scope and limitations in the context of biodeterioration studies", Journal of Cultural Heritage, 22, 992-998.

55. S. Sasso, A. Z. Miller, M. A. Rogerio-Candelera, B. Cubero, M. L. Coutinho, L. Scrano, S. A. Bufo, “Potential of natural biocides for biocontrolling phototrophic colonization on limestone”, International Biodeterioration & Biodegradation, 107, 102-110.

56. S. S. Gomes, M. F. Araújo, A. M. M. Soares, V. H. Correia, "Lead isotopes and elemental composition of Roman fistulae plumbeae aquariae from Conimbriga (Portugal) using quadrupole ICP-MS", Microchemical Journal, 129, 184-193.

57. S. S. Gomes, P. Valério, L. C. Alves, M. F. Araújo, A. M. M. Soares, V. H. Correia, "Tin determination in fistulae seals from Conimbriga and Augusta Emerita", Microchemical Journal, 124, 540-546.

58. T. Vitorino, M. J. Melo, L. Carlyle, V. Otero, "New insights into brazilwood manufacture through the use of historically accurate reconstructions", Studies in Conservation, 61, 255-273.

59. V. Otero, M. Vilarigues, L. Carlyle, M. J. Melo, “Winsor & Newton’s nineteenth century manufacture of yellow chromate-based pigments”, In: S. Eyb-Green, J. Townsend, K. Pilz, S. Kroustallis, I. van Leeuwen (eds.) Sources on Art Technology: Back to Basics, London: Archetype Publications, Proceeding from the 6th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 149-150.

 

Publicações 2015

1. A. C. Pinto, M. Vilarigues, T. Sanjad, “The Window glass and stained glass windows of Belém: A Cultural History of the Brazilian Amazon Region”, ", In: S. Wolf, A. Pury-Gysel, (eds.) Annales du 20e Congrès de l’Association International pour l’Histoire du Verre, Fribourg/Romont, 7-11 Septembre 2015. Romont: AIHV - Association Internationale pour l’Histoire du Verre, 699-702.

2. A. Gac, T. I. Madeira, M. S. Pereira, J. Santos, L. Piorro, L. Dias, M. Manso, J. Bleton, S. Longelin, C. M. Prazeres, J. Mirão, A. Candeias, J. G. Marques, M. L. Carvalho, “Challenging wax-cast figurine serial production unravelled by multi-analytical techniques”, Journal of Analytical Atomic Spectrometry, 30, 790-812.

3. A. Gac, I. D. Nogueira, M. Guerra, J. C. Frade, S. Longelin, M. Manso, S. Pessanha, A. I. M. Seruya, M. L. Carvalho, “Microscopy and X-Ray Spectroscopy Analyses for Assessment of Gilding and Silvering Techniques of Portuguese Illuminated Manuscripts”, Microscopy and Microanalysis, 21, 20-55.

4. A. Gac, I. Nogueira, A. I. Seruya, “The 1685 blue smalt coating of the Coimbra Old Cathedral main altarpiece under scrutiny”, Microscopy and Microanalysis, Issue S6 (Introduction to the SPMicros Special Issue from the XLVII Annual Congress), 158-159.

5. A. Gac, H. P. Melo, M. G. Cordeiro, “Uma pintura desconhecida de Francisco Pinto Pereira (act. 1720-1752) descoberta no Palácio Nacional de Mafra”, Artis, 3, 132.

6. A. Gac, P. Oliveira, M. J. D. Costa, “O grande órgão de Tibães e o seu contexto de produção”, ARTis ON, 1, 17-41.

7. A. Lemos, R. Araújo, C. Casanova, "O Cofre nº 24: um livro de horas do Palácio Nacional de Mafra, caso de estudo e de intervenção", In: F. Campos (coord.) Invenire. Fiat Lux. Estudos sobre manuscritos iluminados em Portugal. Revista de Bens Culturais da Igreja, 32.

8. A. Lemos, R. Araújo, C. Casanova, M. J. Melo, V. S. Muralha, "Regards croisés des historiens de l’art edes chimistes sur deux livres d’Heures de la Bibliothèque nationale du Portugal. Les mss IL 15 et IL19", In: M. A. Miranda, A. M. Cavero (eds.) Portuguese Studies on Medieval Illuminated Manuscripts, Brepols Publishers, 145-168.

9. A. Machado, A. Rodrigues, M. Coutinho, L. C. Alves, V. Corregidor, R. C. Silva, V. Serneels, I. K. Serneels, S. Wolf, S. Trümpler, M. Vilarigues, "Swiss Kabinettscheiben from a 19th century Portuguese collection. Study and chemical characterisation", In: S. Wolf, A. Pury-Gysel, (eds.) Annales du 20e Congrès de l’Association International pour l’Histoire du Verre, Fribourg/Romont, 7-11 Septembre 2015. Romont: AIHV - Association Internationale pour l’Histoire du Verre, 684-688.

10. A. Miranda, M. J. Melo, “Secrets et découvertes, en couleur, dans les manuscrits enluminés”, In: M. A. Miranda, A. M. Cavero (eds.) Portuguese Studies on Medieval Illuminated Manuscripts, Brepols Publishers, 1-29.

11. A. Nogueira, F. Magalhães, I. Pires, R. Macedo, "A preservação da performance musical contemporânea: o caso do espólio fonográfico em fitas magnéticas de Clotilde Rosa", In: A. Semedo, S. Senra, T. Azevedo (eds.) Processos de Musealização. Um Seminário de Investigação Internacional. Atas do Seminário, Porto: Universidade do Porto, 252-268.

12. A. Rodrigues, B. Martinho, F. Berger, A. Franco, M. Vilarigues, “The glass room of the National Palace of Necessidades in Lisbon)", In. S. Wolf, A. Pury-Gysel, (eds.) Annales du 20e Congrès de l’Association International pour l’Histoire du Verre, Fribourg/Romont, 7-11 Septembre 2015. Romont: AIHV - Association Internationale pour l’Histoire du Verre, 612-616.

13. A. Rodrigues, B. A. Martinho, “The Assemblage of a Distinct Glass Collection. The creation and display of the glass and stained‑glass collection of Ferdinand II of Portugal”, Revista de História da Arte – Série W, 3, 76-93.

14. A. P. Alho, R. Trindade, S. Coentro, V. S. F. Muralha, “Á luz da documentação: A azulejaria entre os séculos XIV e XVI na cidade de Lisboa, um estudo de proveniência”, In: A. A. Santos, E. M. Alberto, M. J. Coutinho (coord.) Arquivo Municipal de Lisboa: Um acervo para a História II, Arquivo Municipal de Lisboa, 27-38.

15. D. Neves, P. Sobral, J. L. Ferreira, T. Pereira, “Ingestion of microplastics by commercial fish off the Portuguese coast”, Marine Pollution Bulletin, 101, 119-126.

16. H. Marçal, A. Nogueira, "Performativity in conservation: the challenges of documenting Francisco Tropa’s oeuvre", Revista de História da Arte – Série W, 4, 57-68.

17. F. Pereira, R. J. C. Silva, A. M. M. Soares, M. F. Araújo, M. J. Oliveira, R. M. S. Martins, N. Schell, “Effects of long term aging in arsenical copper alloys”, Microscopy and Microanalysis, 21, 1413-1419.

18. J. M. Delgado, A. Raymundo, M. Vilarigues, L. C. Branco, C. A. T. Laia, “Characterization of a Novel Intrinsic Luminescent Room-Temperature Ionic Liquid Based on [P 6,6,6,14 ][ANS]”, Chemistry - A European Journal, 21, 726-732.

19. L. Moura, S. Sequeira, C. Gonçalves, C. Casanova, “Controlo Integrado de pragas no Arquivo Histórico Ultramarino do Instituto de Investigação Científica e Tropical”, In: R. C. Borges, E. Vieira, J. C. Frade (eds.) Actas das IX Jornadas da Arte e Ciência da UCP e V Jornadas da ARP, Homenagem a Luís Elias Casanovas, A Prática da Conservação Preventiva, 263-274.

20. L. P. Romão, C. Casanova, M. F. Macedo, “A Colecção Sequeira – Do armazém à reserva”, In: R. C. Borges, E. Vieira, J. C. Frade (eds.) Actas das IX Jornadas da Arte e Ciência da UCP e V Jornadas da ARP, Homenagem a Luís Elias Casanovas, A Prática da Conservação Preventiva, 187-194.

21. M. Costa, R. Abreu, L. Moura, B. Moriés, C. Gonçalves, C. Casanova, “Criação de Reservas Técnicas para as colecções científicas do IICT- a work in progress”, In: R. C. Borges, E. Vieira, J. C. Frade (eds.) Actas das IX Jornadas da Arte e Ciência da UCP e V Jornadas da ARP, Homenagem a Luís Elias Casanovas, A Prática da Conservação Preventiva, 195-208.

22. M. F. C. Pereira, A. M. Maurício, I. C. A. Sandu, R. Veiga, A. Gac, N. Leal, “Complementary imaging and characterization methodology of polychrome composites in gilded woodcarving using Micro-CT, SEM-EDX and OM”, Microscopy and Microanalysis, Issue S6 (Introduction to the SPMicros Special Issue from the XLVII Annual Congress), 21, 158-159.

23. M. J. Melo, R. Araújo, C. Casanova, V. S. Muralha, A. Lemos, “Segredos descobertas nos Livros de Horas: história, materiais e técnicas”, In: D. Custódio D., A. M. Miranda (coord.) Livros de Horas: o imaginário da devoção privada. Lisboa: Instituto de Estudos Medievais / Biblioteca Nacional de Portugal, 193-226.

24. M. L. Coutinho, A. Z. Miller, M. F. Macedo, “Biological colonization and biodeterioration of architectural ceramic materials: An overview”, Journal of Cultural Heritage, 16, 759-777.

25. M. Manso, A. M. Cardeira, M. Silva, A. Gac, S. Pessanha, M. Guerra, A. T. Caldeira, A. Candeias, M. L. Carvalho, “The mysterious halos in iron gall ink manuscripts: an analytical explanation”, Applied Physics A, 118, 1107–1111.

26. M. S. Simas, F. Lourenço, J. L. Ferreira, S. L. Fragoso, R. Macedo, “Evocação a Fernão Mendes Pinto, a collective mural painting on cement”, In: M. S. Pons, W. Shank, L. F. López (eds.) Conservation Issues in Modern and Contemporary Murals, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 449-471.

27. M. Vilarigues, A. Machado, "Pintar com luz: o esmalte azul na pintura de vitral", Química, Publicação SPQ, 137, 31-35.

28. R. Araújo, C. Casanova, M. J. Melo, A. Lemos, "Ethical and technical concerns during the conservation process of a religious book: the book of hours from the library of Palácio Nacional de Mafra", European Journal of Science and Theology, 11,129-140.

29. R. Castro, M. J. Melo, M. A. Miranda, “The secrets behind the colour of The Book of Birds”, In: M. A. Miranda, A. M. Cavero (eds.) Portuguese Studies on Medieval Illuminated Manuscripts, Brepols Publishers, 31-55.

30. S. Nascimento, J. M. M. Linhares, C. João, K. Amano, C. Montagner, M. J. Melo, M. Vilarigues, "Estimating the Colors of Paintings", In: Trémeau A., Schettini R., Tominaga S. (eds.) Computational Color Imaging, CCIW 2015, Lecture Notes in Computer Science, vol 9016, 236-242.

31. S. F. Sá, M. F. Macedo, R. Macedo, “Da teoria à prática - problemáticas em torno da preservação da instalação Oh la la,… Oh la balançoire/Microcosmos Tentacular (2003-04) de Susanne Themlitz”, Museologia e Património, 8, 30-52.

32. T. Medici, I. Coutinho, L. C. Alves, B. Gratuze, M. Vilarigues, “Looking through Late Medieval and Early Modern glass in Portugal”, In: S. Wolf, A. Pury-Gysel (eds.) Annales du 20e Congrès de l’Association International pour l’Histoire du Verre, Fribourg/Romont, 7-11 Septembre 2015. Romont: AIHV - Association Internationale pour l’Histoire du Verre, 412-420.

33. T. Vitorino, A. Casini, C. Cucci, M. J. Melo, M. Picollo, L. Stefani, "Non-invasive identification of traditional red lake pigments in fourteenth to sixteenth centuries paintings through the use of hyperspectral imaging technique", Applied Physics A, 121, 891-901.

34. V. S. F. Muralha, S. Canaveira, J. Mirão, S. Coentro, T. Morna, C. S. Salerno, "Baroque glass mosaics from the Capela de São João Baptista (Chapel of Saint John the Baptist, Lisbon): unveiling the glassmaking records",  Journal of Raman Spectroscopy, 46, 483-492.

 

Publicações 2014

1. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, “No ateliê do pintor naturalista: espaços, equipamentos e materiais”, In: B. F. Torras (coord.) Actas do IV Congresso de História da Arte Portuguesa em Homenagem a José-Augusto França, 2ª ed., Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 217-224.

2. A. Gac, S. Pessanha, M. L. Carvalho, “Application of energy dispersive X-ray fluorescence spectrometry to polychrome terracotta sculptures from the Alcobaça Monastery, Portugal”, Conservar Património, 20, 35-51.

3. A. Gac, P. Oliveira, I. D. Costa, M. J. D. Costa, “Materials for painting and gilding used in the Benedictine community of Portugal 1638-1822: other times, other ways”, In: H. Dubois, J. H. Townsend, J. Nadolny, S. Eyb-Green, S. Kroustallis, S. Neven (eds.) Making and Transforming Art: Technology and Interpretation, London: Archetype Publications, Proceeding from the 5th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 54-74.

4. A. Gac, J. Silva, S. Fragoso, S. Pessanha, M. Manso, I. Nogueira, S. Longelin, L. Esteves, M. J. Oliveira, A. Candeias, M. L. Carvalho, L. Pereira, “Contributo das Ciências para a caracterização material e tecnológica do Foral Manuelino de Cascais”, In: J. M. Henriques (coord.) 500 anos do Foral Manuelino de Cascais 1514-2014, Cascais: Câmara Municipal & Arquivo Histórico da Câmara Municipal de Cascais, 152-185.

5. A. Gac, A. Maniés, “Tratamento de conservação e restauro das esculturas do tambor central da Charola”, In: M. Lacerda, J. S. Gomes, A. C. Dias, A. C. Parada, I. Frazão (eds.) A Charola do Convento de Cristo – História e Restauro, Lisboa: Património Cultural, Direcção-Geral do Património Cultural, 353-358.

6. A. G. Coelho, I. Pinto, C. Casanova, “A coleção arqueológica do IICT no novo milénio”, Antrope, 1, 6-22.

7. A. M. Silva, C. Montagner, M. Vilarigues, R. Macedo, M. J. Melo, M. Picollo, A. Miranda, J. A. Lopes, “Um Códice modernista: Amadeo e La Légende de Saint Julien l’Hospitalier”, In: B. F. Torras (coord.) Actas do IV Congresso de História da Arte Portuguesa em Homenagem a José-Augusto França, 2ª ed., Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 208-216.

8. A. Rodrigues, S. G.-Patricio, A. Z. Miller, C. S.-Jimenez, R. Wiley, D. Nunes, M. Vilarigues, M. F. Macedo, "Fungal Biodeterioration of Stained Glass Windows", International Biodeterioration and Biodegradation, 90, 152-160.

9. C. Casanova, “O papel de Camillo Boito na distinção conceptual entre conservação e restauro. Ecos da problemática no Portugal de oitocentos”, In: J. D. Rodrigues (ed.) Livro de atas do Congresso De Viollet-Le-Duc à Carta de Veneza: teoria e prática do restauro no espaço Ibero-Americano, 23-30.

10. C. Casanova, “Questões éticas e técnicas relativas à conservação de colecções e objectos etnográficos”, In: A. Martins (ed.) África Reencontrada: O ritual e o Sagrado em duas colecções públicas Portuguesas, Lisboa: Instituto de Investigação Científica Tropical & Museu Nacional de Arqueologia, 24-25.

11. C. Miguel, J. V. Pinto, M. Clarke, M. J. Melo, "The alchemy of red mercury sulphide: the production of vermilion for medieval art", Dyes and Pigments, 102, 210-217.

12. D. Sanches, A. Ferraz, T. Vitorino, L. Carlyle, M. Vilarigues, R. Macedo, M. J. Melo, “A técnica e a cor do romantismo pelas mãos de Tomás da Anunciação”, In: B. F. Torras (coord.) Actas do IV Congresso de História da Arte Portuguesa em Homenagem a José-Augusto França, 2ª ed., Associação Portuguesa de Historiadores da Arte, 200-207.

13. D. Sully, I. P. Cardoso, “Painting Hinemihi by numbers: Peoples-based conservation and the paint analysis of Hinemihi's carvings”, Studies in Conservation, 59, 180-193.

14. H. Marçal, R. Macedo, A. M. Duarte, “The inevitable subjective nature of conservation: psychological insights on the process of decision-making”, In ICOM-CC 17th Triennial Conference Preprints, Melbourne, 15–19 September 2014, ed. J. Bridgland, art. 1904, Paris: International Council of Museums.

15. J. P. G. L. Frias, V. Otero, P. Sobral, "Evidence of microplastics in samples of zooplankton from Portuguese coastal waters", Marine Environmental Research, 95, 89-95.

16. L. Carlyle, R. Marques, I. P. Cardoso, S. Babo, "Creating a textured replacement strip for the missing lower portion of an oil portrait: problem solving and practical solutions", The Picture Restorer, 44, 44-52.

17. M. I. Dias, M. I. Prudêncio, C. Burbidge, R. Marques, C. Remonatto, M. L. Carvalho, A. Gac, “Estudo químico e mineralógico e datação por luminescência de altos-relevos miniaturais em terracotta”, Conservar Património, 20, 53-63.

18. M. J. Melo, V. Otero, T. Vitorino, R. Araújo, V. S. Muralha, Lemos, M. Picollo, "A Spectroscopic Study of Brazilwood Paints in Medieval Books of Hours", Applied Spectroscopy, 68, 434-444.

19. M. J. Melo, R. Castro, A. Miranda, "Colour in medieval Portuguese manuscripts: between beauty and meaning", in A. Sgamellotti, B. Brunetti, C. Miliani (eds.) Science and Art: the painted surface, Royal Society of Chemistry, 170-192.

20. M. L. Coutinho, V. S. F. Muralha, J. Mirão, J. P. Veiga, "Non-destructive characterization of oriental porcelain glazes and blue underglaze pigments using µ-EDXRF, µ-Raman and VP-ESEM", Applied Physics A, 114, 695-703.

21. M. Vilarigues, J. Delgado, P. Redol, “Os vitrais”, In: M. Lacerda, J. S. Gomes, A. C. Dias, A. C. Parada, I. Frazão (eds.) A Charola do Convento de Cristo – História e Restauro, Lisboa: Património Cultural, Direcção-Geral do Património Cultural, 347-350

22. N. Correia, T. Romão, A. Ricardo, T. Mota, M. J. Melo, R. Castro, R. Carvalho, A. Miranda, "Design of an Interactive Experience with Medieval Illuminations: A Journey into the Beauty and Meaning of Medieval Portuguese Manuscripts", ACM Journal on Computing and Cultural Heritage, 7, art. nº 13.

23. R. Castro, J. A. Lopes, F. Pozzi, M. Leona, M. J. Melo, "Combining SERS and microspectrofluorimetry with historically accurate reconstructions for the characterization of lac dye paints in medieval manuscript illuminations", Journal of Raman Spectroscopy, 45, 1172-1179.

24. R. Macedo, “Gestire la Complessità: il ruolo delle scienze umane e sociali nella conservazione dell'arte contemporânea", In: P. Martore (ed.) Tra Memoria e Oblio. Percorsi nella conservazione dell'arte contemporânea , Roma: Castelvecchi, 45-56.

25. R. Macedo, “O Todo e as Partes, as Partes e o Todo”, In: L. Coutinho, R. Fabiana (eds.) Túlia Saldanha, Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 235-244.

26. S. Belchior, "As Primeiras Expedições de Gravação da «The Gramophone Company» em Portugal", In: M. D. Silva, M. R. Pestana (eds.) Indústrias da Música e Arquivos Sonoros em Portugal no Século XX: práticas, contextos, patrimónios, Lisboa: Câmara Municipal de Cascais, INET-md, 45-53.

27. S. Coentro, R. A. A. Trindade, J. Mirão, A. Candeias, L. C. Alves, R. M. C. Silva, V. S. F. Muralha, "Hispano-Moresque ceramic tiles from the Monastery of Santa Clara-a-Velha (Coimbra, Portugal)", Journal of Archaeological Science, 41, 21-28.

28. S. F. Sá, A. M. Ramos, R. Macedo, J. L. Ferreira, B. Coutinho, "How to keep what was intended to be temporarily functional? Reflections on decision-making for the conservation of polyurethane ready-to-wear fashion", In: R. Gordon, E. Hermens, F. Lennard (eds.), Authenticity and Replication: the ‘real thing’ in art and art conservation, London: Archetype Publications, 193-203.

29. S. Mas, C. Miguel, M. J. Melo, J. A. Lopes, A. Juan, "Screening and quantification of proteinaceous binders in medieval paints based on μ-Fourier transform infrared spectroscopy and multivariate curve resolution alternating least squares", Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems, 134, 148-157.

30. S. Pessanha, T. I. Madeira, M. Manso, M. Guerra, A. Gac, M. L. Carvalho, “Comparison of gold leaf thickness in Namban folding screens using X-ray fluorescence”, Applied Physics A, 116, 1053-1058.

31. S. Pessanha, M. Guerra, S. Longelin, A. Gac, M. Manso, M. L. Carvalho, “Determination of gold leaf thickness in a Renaissance illumination using a nondestructive approach”, X-Ray Spectrometry, 43, 79-82.

32. S. Sequeira, E. J. Cabrita, M. F. Macedo, “Fungal biodeterioration of paper: How are paper and book conservators dealing with it? An international survey”, Restaurator, 35, 181-199.

33. T. Medici, A. Lima, A. P. Matos, M. Vilarigues, “O papel dos materiais geológicos no estudo de proveniência de vidros”, In: P. Dinis, A. Gomes, S. Monteiro-Rodrigues (coord.) Proveniência de materiais geológicos: abordagens sobre o Quaternário de Portugal, APEQ - Associação Portuguesa para o Estudo do Quaternário, 243-268.

34. T. Vitorino, A. Casini, C. Cucci, M. J. Melo, M. Picollo, L. Stefani, "Hyper-Spectral Acquisition on Historically Accurate Reconstructions of Red Organic Lakes", In: A. Elmoataz, O. Lezoray, F. Nouboud, D. Mammass (eds.) Image and Signal Processing, ICISP 2014, Lecture Notes in Computer Science, Springer, Cham, vol. 8509, 257-264.

35. V. Otero, D. Sanches, C. Montagner, J. A. Lopes, M. Vilarigues, L. Carlyle, M. J. Melo, "Characterisation of metal carboxylates by Raman and infrared spectroscopy in works of art", Journal of Raman Spectroscopy, 45, 1197-1206.

 

Publicações 2013

1. A. C. Pinheiro, L. Moura, S. Sequeira, S. Viegas, C. Viegas, M. F. Macedo, "Risk Analysis in a Portuguese Archive: what has changed in five years?", Collections, 9, 53-70.

2. A. Gac, S. Pessanha, S. Longelin, M. Guerra, J. C. Frade, F. Lourenço, M. C. Serrano, M. Manso, M. L. Carvalho, “New development on materials and techniques used in the heraldic designs of illuminated Manueline foral charters by multi-analytical methods”, Applied Radiation and Isotopes, 82, 242-257.

3. A. Gac, S. Longelin, M. Guerra, M. Manso, S. Pessanha, A. I. Seruya, M. L. Carvalho, “Despertar dos forais Manuelinos: a obra-prima vista à luz da ciência e tecnologia”, In: F. O. Ramos (coord.) O foral novo. Registos que contam histórias, Lisboa: Edição Direção Geral do Livro, dos Arquivos e das Bibliotecas / Fundação Casa de Bragança, 52-53.

4. A. Gac, “As camadas preparatórias na policromia tardo-gótica do retábulo mor da Sé Velha de Coimbra, por Jean d'Ypres”, In: V. Serrão, V. Antunes, A. I. Seruya (coords.) As Preparações na Pintura Portuguesa dos Séculos XV e XVI, Lisboa: Museu Nacional de Arte Antiga, p. 155.

5. A. M. Cardeira, S. Longelin, A. Gac, I. Nogueira, M. L. Carvalho, M. Manso, "Spectroscopic characterization of a contemporary Indian miniature painting", Applied Spectroscopy, 67, 1376-1381.

6. A. Rodrigues, B. Martinho, M. F. Macedo, M. Vilarigues, “The Stained glass collection of King Ferdinand II of Portugal – Concept, Conservation, and Chemical Analysis of Two Panel”, In: H. Roemich, K. van L. Campagne (eds.) Recent Advances in Glass, Stained-Glass and Ceramic Conservation, 7-10.

7. C. Casanova, “Luciano Freire: between tradition and novelty”, CeROArt, Conservation Cultures and Connections.

8. C. Casanova, “A figura emblemática de Luciano Freire e o seu papel na história da conservação em Portugal”, Estudos de Conservação e Restauro, 5, 58-67.

9. C. Casanova, S. Matos, “O programa de “Promoção do Saber Tropical” no Instituto de Investigação Científica Tropical: olhar para o passado com perspectivas de futuro”, Conservar Património, 18, 7-20.

10. C. Montagner, D. Sanches, J. Pedroso, M. J. Melo, M. Vilarigues, "Ochres and earths: matrix and chromophores characterization of 19th and 20th century artist materials”, Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 103, 409–416.

11. C. Montagner, P. Almeida, R. Jesus, N. Correia, M. J. Melo, M. Vilarigues, R. Macedo, H. de Freitas, S. Nascimento, “Behind the surface - Hyperspectral image spectroscopy for artist authentication”, Proceedings of the 12th International AIC Congress, UK, Volume 2, 359-362.

12. C. Remonatto, A. Franco, A. Gac, “Miniaturas à luz das ciências", Preprints of the International Symposium VOX MUSEI, Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, Revista Vox Musei, Arte, Património e Museus, 128-141.

13. F. Pereira, R. J. Silva, A. M. M. Soares, M. F. Araújo, “Microscopy characterization of metallurgical production evidences from Vila Nova de São Pedro (Azambuja, Portugal)”, Microscopy and Microanalysis, 19, S4 (SPMicros), 149-150.

14. F. Pereira, R. J. Silva, A. M. M. Soares, M. F. Araújo, “The role of arsenic in Chalcolithic copper artefacts - insights from Vila Nova de São Pedro (Portugal)” Journal of Archaeological Science, 40, 2045–2056.

15. H. Marçal, R. Macedo, A. Nogueira, A. Duarte, “Whose decision is it? Reflections about a decision-making model based on qualitative analysis of the artist’s discourse”, CeROArt: Conservation, Exposition, Restauration d'Objets d'Art. Conservation: Cultures and Connections, p. 1-8.

16. I. P. Cardoso, “As camadas preparatórias em retábulos e esculturas douradas e policromadas portuguesas”, In: V. Serrão, V. Antunes, A. I. Seruya (coords.) As Preparações na Pintura Portuguesa dos Séculos XV e XVI, Lisboa: Museu Nacional de Arte Antiga, p. 16.

17. J. L. Ferreira, M. J. Ávila, M. J. Melo, A. M. Ramos, “Early aqueous dispersions paints: Portuguese artist’s use of poly(vinyl acetate) 1960s-1990s”, Studies in Conservation, 58, 211-225.

18. L. E. E. Casanovas, V. P. Freitas, C. Ferreira, S. Sequeira, “The limits of Garry Thomson’s Museums Temperate Zone:can they be enlarged?”, In: J. Ashley-Smith, A. Burmester, M. Eibl (eds.), Climate for Collections - Standards and Uncertainties, London: Archetype Publications, 59-68.

19. L. Morais, R. Macedo, A. Lima, A. Dionísio, “Marmoreados da Igreja São Luís dos Franceses (Lisboa): Estado de conservação, caracterização das argamassas e da camada pictórica”, Estudos de conservação e restauro, nº 3, 130-167.

20. M. J. Melo, M. Vilarigues, V. S. F. Muralha, R. Castro, "As cores do mundo no Atlas Fernão Vaz Dourado", In: M. Moleiro (ed.) Atlas Universal de Fernão Vaz Dourado. 1571, 168-186 (also available in French, English and Spanish translations).

21. M. J. Melo, R. Araújo, V. S. F. Muralha, A. Lemos, "O que nos dizem os materiais da cor sobre os Livros de Horas do Palácio Nacional de Mafra?", In: A. Lemos (ed.) Os livros de Horas Iluminados do Palácio Nacional de Mafra, Instituto de Estudos Medievais - FCSH/NOVA, Palácio Nacional de Mafra.

22. M. L. Coutinho, A. Z. Miller, S. G.-Patricio, M. H.-Marine, A. G.-Bolea , M. A. R.-Candelera, A. Philips, V. Jurado, C. S.-Jimenez, M. F. Macedo, "Microbial communities on deteriorated artistic tiles from Pena National Palace (Sintra, Portugal)", International Biodeterioration & Biodegradation, 84, 322-332.

23. M. Manso, A. Gac, S. Longelin, S. Pessanha, J. C. Frade, M. Guerra, A. J. Candeias, M. L. Carvalho, “Spectroscopic characterization of a masterpiece: The Manueline foral charter of Sintra”, Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 105, 288-296.

24. P. Almeida, C. Montagner, R. Jesus, N. Correia, M. Vilarigues, M. J. Melo, S. Nascimento, “Analysis Of Paintings Using Multi-Sensor Data”, Proceedings of the 21th European Signal Processing Conference (Eusipco), Marrocco.

25. R. Rondão, J. S. Melo, M. J. Melo, T. Vitorino, A. J. Parola, "Brazilwood Reds: The (Photo)chemistry  of Brazilin and Brazilein", Journal of Physical Chemistry A., 10650-10660.

26. S. Belchior, “Sinkler Darby’s 1900 expedition for the Gramophone Company in Portugal”, In: P. Gronow, C. Hofer (eds.) The Lindström Project: Contributions to the history of the record industry, Gesellschaft für Historische Tonträger, Viena, vol. 5, 15-24.

27. S. F. Sá, A. M. Ramos, R. Macedo, J. L. Ferreira, J. P. Borges, H. Lisboa, “The behavior of flexible polyurethane foam in a contemporary Sculpture: Viúva Negra of João Vieira, 1981”, In: T. Bechthold (ed.) Technology and Conservation of Modern Materials in Design. Future Talks 011. Munique: Die Neue Sammlung – The International Design Museum, 232-239.

28. S. F. Sá, A. M. Ramos, R. Macedo, J. L. Ferreira, “Conservación de una escultura en poliuretano: reconstrucción del proceso creative”, Conservación de Arte Contemporáneo 13ª Jornada. Madri: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia; 87-102.

29. S. Pessanha, A. Gac, T. I. Madeira, M. Guerra, M. L. Carvalho, “Elemental analysis by portable Ag and Rh X-ray sources of a Namban type folding screen”, Nuclear Instruments and Methods in Physics Research B, 309, 254–259.

30. S. Pessanha, A. Gac, T. I. Madeira, A. Guilherme, M. Manso M. L. Carvalho, “Characterization of a Namban folding screen from the Edo period by means of EDXRF, SEM-EDS and Raman Spectroscopy”, X-Ray Spectrometry, 42, 128-133.

31. S. Sharif, A. Z. Fard, V. Esmaeili, "Risk assessment in the field of museum resource management: Objects preventive conservation approach", Uncertain Supply Chain Management, 1, 219-230.

32. S. S. Gomes, E. Figueiredo, M. F. Araújo, F. Lopes, J. C. S.-Martinez, “Isotopic lead characterization of archaeological bronzes from Fraga dos Corvos (N Portugal)” International Journal of Conservation Science, 4, 661-672.

33. S. S. Gomes, P. Valério, M. F. Araújo, A. M. Monge Soares, A. Guerra, "Caracterização Isotópica do Pb em glandes plumbeae do Alto dos Cacos (Almeirim)", In: J. M. Arnaud, A. Martins, C. Neves (eds.) Arqueologia em Portugal, 150 anos, Associação dos Arqueólogos Portugueses, Lisboa, 835-839.

 

Publicações 2012

1. A. Gac, R. Estrompa, J. C. Frade, S. Pessanha, T. I. Madeira, A. Cardoso, L. Piorro, L. Dias, J. Mirão, A. Candeias, M. L. Carvalho, “Multianalytical approach for the authenticity of an eighteenth-century Pascal Taskin harpsichord”, Journal of Analytical Atomic Spectrometry, 27, 626-643.

2. A. Gac, J. C. Frade, A. M. Cardoso, P. Barros, E. Murta, A. Candeias, “Elementos para uma arqueologia de misturas de cera-resina usadas como adesivos em Talha e Escultura policromada”, Estudos Arqueológicos de Oeiras, 19, 233-240.

3. A. Gac, M. Manso, S. Longelin, J. Bleton, L. Piorro, T. I. Madeira, A. Candeias, M. L. Carvalho, “Materials and construction techniques used in two wax-cast figurines”, In: K. Seymour (ed.) Polychrome Sculpture: Artistic Tradition and Construction Techniques, Proceedings of the ICOM-CC Interim Meeting, Working Group Sculpture, Polychromy, and Architectural Decoration, Glasgow 13-14 April, ICOM-CC, 61-68.

4. A. Gac, A. I. Seruya, J. Bleton, S. Voduy, J. C. Frade, “Raised decorations applied to baroque polychrome sculpture in Coimbra, Portugal: a production of painter-gilders or sculptors?”, In: S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (eds.) The Artist's Process: Technology and Interpretation, London: Archetype Publications, Proceedings from the 4th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 90-111.

5. A. Gac, A. I. Seruya, M. J.  Oliveira, I. Ribeiro, “White grounds applied to the main altarpiece of the Coimbra Old Cathedral: historical technology and material characterisation”, In:  A. Meek, N. Meeks, A. Mongiatti, C. Cartwright (eds.) Historical Technology, Materials and Conservation: SEM and Microanalysis, London: Archetype Publications, 163-165.

6. A. Gac, “Preliminary research on glues made of tawed leather, parchment and rabbit-skin”, In: E. Jablońska and T. Kozielec (eds.) Parchment and Leather Heritage. Conservation-Restoration, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikolaja Kopernika, 31-60.

7. A. Lima, T. Medici, A. P. de Matos, M. Verità, "Chemical analysis of 17th century Millefiori glasses excavated in the Monastery of Sta. Clara-a-Velha, Portugal: comparison with Venetian and façon-de-Venise production", Journal of Archaeological Science, 39, 1238-1248.

8. A. J. L. Phillips, M. L. Coutinho, M. F. Macedo, P. M. M.-Sanchez, C. S.-Jimenez, "Fungal Planet description sheets: 151. Devriesia imbrexigena", Persoonia - Molecular Phylogeny and Evolution of Fungi, 29, 194-195.

9. C. Miguel, J. A. Lopes, M. Clarke, M. J. Melo, "Combining infrared spectroscopy with chemometric analysis for the characterization of proteinaceous binders in medieval paints", Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems, 119, 32-38.

10. C. Miguel, A. Miranda, M. Oliveira, M. J. Melo, M. Clarke, “The book on how one makes colours of all shades in order to illuminate books’ revisited”, In: S. Eyb-Green, J. H. Townsend, M. Clarke, J. Nadolny, S. Kroustallis (eds.) Artist's Process: Technology and Interpretation, London: Archetype Publications, Proceedings from the 4th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 60-66.

11. D. Nunes, M. Vilarigues, J. B. Correia, P. A. Carvalho, "Nickel-carbon nanocomposites: Synthesis, structural changes and strengthening mechanisms", Acta Materialia, 60, 737-747.

12. F. Pina, M. J. Melo, C. A. T. Laia, A. J. Parola, J. C. Lima, “Chemistry and Applications of Flavylium Compounds: a Handful of Colours”, Chemical Society Reviews, 41, 869-908.

13. J. C. Senna-Martinez, J. Reprezas, E. Figueiredo, F. Lopes, S. S. Gomes, M. F. Araújo, R. J. Silva, "Metal Artefacts of Mediterranean Affiliation from Fraga dos Corvos Habitat Site (Eastern Trás-os-Montes, Portugal): A First Appraisal", Arqueólogo Português, série V, 2, 241-263.

14. M. J. Melo, C. Miguel, "The making of vermilion in medieval Europe: historically accurate reconstructions from The book on how to make colours", In; S. Kroustallis and M. del Egidos (eds.) Fatto d'Archimia. Los pigmentos artificiales en las técnicas pictóricas, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 181-195.

15. M. Simas, S. Fragoso, R. Macedo, J. Ferreira, “Arte Pública – Conservação de uma pintura mural contemporânea em cimento”, In: Anuário do Património, Vol 1, Canto Redondo, 112-117.

16. M. Vieira, M. G. Ventura, R. Macedo, M. M. Sousa, A. J. Parola, B. Coutinho, “Challenges in the preservation of contemporary couture - consolidation and protection of textiles with sol-gel silica coatings, In: A. El Nemr (ed.) Textiles: Types, Uses and Production Methods. New York: Nova Science, 519-538.

17. R. Macedo, A. Nogueira, H. Marçal, "The Conservator as a Performer", Athens: ATINER'S Conference Paper Series, No: ART2012-0087.

18. R. Rondão, J. S. Melo, M. J. Melo, A. J. Parola, "Excited State Isomerization of Leuco Indigo", Journal of Physical Chemistry A”, 116, 2826-2832.

19. S. A. Filonovich, H. Águas, T. Busani, A. Vicente, A. Araújo, D. Gaspar, M. Vilarigues, J. Leitão, E. Fortunato, R. Martins, “Hydrogen plasma treatment of very thin p-type nanocrystalline Si films grown by RF-PECVD in the presence of B(CH3)3”, Science and Technology of Advanced Materials, 13, 045004.

20. S. Coentro, A. Lima, A. Silva, A. N. Pais, J. Mimoso, V. S. F. Muralha,  “Multi-analytical identification of pigments and pigment mixtures used in 17th century Portuguese azulejos”, Journal of the European Ceramic Society, 32, 37-48.

21. S. Coentro, A. Lima, A. Silva, A. N. Pais, J. Mimoso, V. S.F. Muralha, “Colours used by the Portuguese tile-makers of the 17th century”, In Catalogue of the exhibition: "A portuguese taste. The use of Azulejo in the 17th century", Lisbon: Museu Nacional do Azulejo / Athena, 375-383.

22. S. F. Sá, A. M. Ramos, R. Macedo, J. L. Ferreira, “Conservación de una escultura en poliuretano: reconstrucción del proceso creativo”, In J. Gómez-Tejedor (ed.) 13ª Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo, Madrid: Museo Centro de Arte Contemporáneo Reina Sofia, 87-101.

23. S. Pessanha, A. Gac, T. I. Madeira, J. Bruneel, S. Longelin, M. L. Carvalho, “Evaluation of the intervention of a folding screen belonging to the Momoyama period by Raman spectroscopy using different wavelengths”, Journal of Raman Spectroscopy, 43, 1699-1706.

24. S. Sequeira, E. J. Cabrita, M. F. Macedo, "Antifungals on paper conservation: An overview", International Biodeterioration and Biodegradation, 74, 67-86.

25. V. Otero, L. Carlyle, M. Vilarigues, M. J. Melo, “Chrome yellow in nineteenth century art: historic reconstructions of an artists' pigment", RSC Advances, 2, 1798-1805.

26. V. S. F. Muralha, C. Miguel, M. J. Melo, "Micro-Raman study of Medieval Cistercian 12-13th century manuscripts: Santa Maria de Alcobaça, Portugal", Journal of Raman Spectroscopy, 43, 1737-1746.