Faculdade

Investigação

Publicações 2013-2018

Publicações 2018

1. A. C. Pinto, M. F. Macedo, M. Vilarigues, The conservation of stained-glass windows in Latin America: A literature overview, Journal of Cultural Heritage, DOI: 10.1016/j.culher.2018.04.019.

2. A. Ferraz, M. F. Campos, D. Sanches, L. Carlyle, “The use of pigments in nineteenth century oil painting in Portugal: a comparative study of documentary sources and artists’ practice”, In: C. Krekel, J. H. Townsend, S. Eyb-Green, J. Kirby, K. Pilz (eds.) Expression and Sensibility. Art Technological Sources and the Rise of Modernism, London: Archetype Publications, Proceeding from the 7th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 42-49.

3. A. Machado, M. Vilarigues, “Blue enamel pigment—Chemical and morphological characterization of its corrosion process”, Corrosion Science, DOI: 10.1016/j.corsci.2018.05.005.

4. C. Fornacelli, A. Ceglia, S. Bracci, M. Vilarigues, “The role of different network modifying cations on the speciation of the Co2+ complex in silicates and implication in the investigation of historical glasses”, Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 188, 507-515.

5. C. Miliani, L. Monico, S. Fantacci, A. Romani, M. J. Melo, E. M. Angelin, K. Janssens, “Recent insights into the photochemistry of artists' pigments and dyes: towards better understanding and prevention of colour change in works of art”, Angewandte Chemie International Edition, DOI: 10.1002/anie.201802801.

6. C. Montagner, J. M. M. Linhares, M. Vilarigues, M. J. Melo, S. M. C. Nascimento, “Supporting history of art with colorimetry: The paintings of Amadeo de Souza-Cardoso”, Color Research & Application, 43, 304-310.

7. C. Villamariz, “Femina et Templo: o papel das mulheres no desenvolvimento da arquitectura religiosa dos séculos XIII e XIV em Portugal”, In: S. C. Martínez, M. García-Fernández (coords.) Reinas e infantas en los reinos medievales ibéricos: contribuciones para su estudio, Actas del Congreso Internacional, Santiago de Compostela, 21-23 May 2014, Universidade de Santiago de Compostela, Colección Cursos e congresos da Universidade de Santiago de Compostela, 234, 203-220.

8. D. Vega, I. P. Cardoso, L. Carlyle, “Pintura sobre cobre: investigação sobre os materiais e técnicas utilizadas na camada de preparação segundo a tratadística e estudo analítico de duas obras atribuídas às escolas portuguesa e flamenga”, Conservar Património, 27, 23-35.

9. F. Bessa, P. Barria, J. M. Neto, J. P. G. L. Frias, V. Otero, P. Sobral, J. C. Marques. “Occurrence of microplastics in commercial fish from a natural estuarine environment”, Marine Pollution Bulletin, 128, 575-584.

10. H. Marçal, A. Nogueira, R. Macedo, "Materializar o intangível: a documentação da obra Luís Vaz 73 (1975) de Ernesto de Sousa e Jorge Peixinho", Conservar Património, 27, 13-22.

11. I. P. Cardoso, E. Pye, “Gessoes in Portuguese Baroque Gilding Grounds: Part 2: Analytical Study of Historical Samples and Archaeological Reconstructions”, Studies in Conservation, 63, 2, 72-96.

12. N. Ory, C. Chagnon, F. Felix, C. Fernández, J. L. Ferreira, C. Gallardo, O. G. Ordóñez, A.  Henostroza,E. Laaz, R. Mizraji, H. Mojica,V. M. Haro, L. O. Medina, M. Preciado, P. Sobral, M. A. Urbina, M. Thiel, “Low prevalence of microplastic contamination in planktivorous fish species from the southeast Pacific Ocean”, Marine Pollution Bulletin, 127, 211-216.

13. P. Nabais, M. J. Melo, J. A. Lopes, T. Vitorino, A. Neves, R. Castro, “Microspectrofuorimetry and chemometrics for the identifcation of medieval lake pigments”, Heritage Science, 6:13.

14. R. Araújo, P. Nabais, I. P. Cardoso, C. Casanova, A. Lemos, M. J. Melo, “Silver paints in medieval manuscripts: a first molecular survey into their degradation”, Heritage Science, 6:8.

15. R. Chaves, A. Lima, J. Coroado, A. Teixeira, M. Vilarigues, N. Leal, A. Karra, A. M. M. Soares, “Medieval and early modern ceramics from Azemmour (Morocco) - Textural, mineralogical and chemical analysis”, Journal of Archaeological Science: Reports, DOI: 10.1016/j.jasrep.2017.10.037.

16. S. Sá, I. P. Cardoso, L. Carlyle, R. Marques, “Moldura microclimática para pinturas sobre tela expostas a flutuações intensas de humidade relativa”, Conservar Património, DOI: 10.14568/cp2017042.

17. T. Palomar, R. J. D. Hidalgo, M. Vilarigues, “Pigments, vinegar, and blood: Interpretation and reproduction of glassy materials from the medieval manuscript H-490”, International Journal of Applied Glass Science, DOI: 10.11 11/ijag.12354.

18. V. Otero, M. Vilarigues, L. Carlyle, M. Cotte, W. De Nolf, M. J. Melo, “A little key to oxalate formation in oil paints: protective patina or chemical reactor?”, Photochemical & Photobiological Sciences, 17, 266-270.

 

Publicações 2017

1. A. Gac, T. Madeira, C. Remonatto, I. Nogueira, A. Franco, M. L. Carvalho, “A study of two sets of Portuguese miniature high-reliefs”, In: S. Litjens and K. Seymour (eds) Polychrome Sculpture: Decorative Practice and Artistic Tradition. ICOM-CC Interim Meeting, Working Group Sculpture, Polychromy, and Architectural Decoration, Tomar, 28-29 May, ICOM-CC, 35-45.

2. A. Gac, H. P. Melo, “Duas lunetas de André Gonçalves para a Basílica de Mafrahistória, técnica e conservação”, Monumentos: Revista semestral de edifícios e monumentos, 35, 30-33.

3. A. Gac, R. Lopes, M. Arinto, “Two artworks by Maximiano Alves for the combatants of the Great War, Lisbon: their comparison and significance”, In: M. Menezes, D. R. Costa, J. D. Rodrigues (eds.) Congress Book Proceedings for the IPERION CH international conference - Intangibility Matters, Lisbon, 29-30 May 2017, in press.

4. A. Machado, S. Wolf, L. C. Alves, I. Katona-Serneels, V. Serneels, S. Trümpler, M. Vilarigues, "Swiss stained-glass panels: an analytical study", Microscopy and Microanalysis, 23, 878-890.

5. C. Geraldes, A. Pais, J. M. Mimoso, "Aesthetics, Utility and Values: a systematization of glazed ceramics in the façades of Modernist Architecture", In: M. Menezes, D. R. Costa, J. D. Rodrigues (eds.) Congress Book Proceedings for the IPERION CH international conference - Intangibility Matters, Lisbon, 29-30 May 2017, 23-31.

6. C. Geraldes, A. Pais, J. M. Mimoso, "The Integration of Azulejos in the Modernist Architecture of Portugal as a unique case in Europe", In: M. Menezes, D. R. Costa, J. D. Rodrigues (eds.) Congress Book Proceedings for the IPERION CH international conference - Intangibility Matters, Lisbon, 29-30 May 2017, 139-147.

7. C. Pham, Y. Rodríguez, A. Dauphin, R. Carriço, J. Frias, F. Vandeperre, V. Otero, M. R. Santos, H. R. Martins, A. B. Bolten, K. A. Bjorndal, “Plastic ingestion in oceanic-stage loggerhead sea turtles (Caretta caretta) of the North-East Atlantic”, Marine Pollution Bulletin, 121 (1-2), 222-229.

8. C. Villamariz, “The impact of Franciscan Architecture in the Mediterranean context: singularities of the Portuguese case”, In: B. R. Franco, B. A. Mulvaney (eds.) Selected Proceedings from the First International Conference on Franciscan Studies: “The World of St. Francis”, Siena, 16-20 July 2015, 125-132.

9. D. Sanches, A. M. Ramos, J. F. J. Coelho, C. S. M. F. Costa, M. Vilarigues, M. J. Melo, “Correlating thermophysical properties with the molecular composition of 19th century chrome yellow oil paints”, Polymer Degradation and Stability, 138, 201-211.

10. D. Vega, I. P. Cardoso, L. Carlyle, “Investigation and Testing to Develop an Infill Formula Suitable for Oil Paintings on Copper”, In: L. F. López, I. C. Blanco, M. F. S. Martín, M. L. V. Á. Pascual, L. Carlyle, J. Wadum (eds.) Paintings on copper and other metal plates: production, degradation and conservation issues, Valencia: ComunicaCC, 187-204.

11. E. M. Angelin, M. Bacci, G. Bartolozzi, E. Cantisani, M. Picollo, “Contemporary artists' spinel pigments: Non-invasive characterization by means of electronic spectroscopy”, Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 173, 510-515.

12. F. Pereira, R. J. C. Silva, A. M. M. Soares, M. F. Araújo, J. L. Cardoso, "Metallurgical production from the Chalcolithic settlement of Moita da Ladra, Portugal", Materials and Manufacturing Processes, 32, 781-791.

13. F. Lopes, R. J. C. Silva, M. F. Araújo, V. H. Correia, "Roman situlae from Conimbriga (Portugal): Compositional and microstructural characterization of anthropomorphic handle attachments", Materials and Manufacturing Processes, 32, 827-835.

14. F. Lopes, A. Lima, A. Pires de Matos, J. Custódio, S. Cagno, O. Schalm, K. Janssens, "Characterization of 18th century Portuguese glass from Real Fábrica de Vidros de Coina", Journal of Archaeological Science: Reports, 14, 137-145.

15. H. Marçal, "Conservation in an era of participation", Journal of the Institute of Conservation, 40, 97-104.

16. H. Marçal, R. Macedo, “From the periphery to the center of decision: community engagement and justice in conservation decision-making”, In ICOM-CC 18th Triennial Conference Preprints, Copenhagen, 4-8 September 2017, ed. J. Bridgland, art. 1905. Paris: International Council of Museums.

17. H. Marçal, R. Macedo, “The aim of documentation: Micro-decisions in the documentation of performance-based artworks”, In ICOM-CC 18th Triennial Conference Preprints, Copenhagen, 4-8 September 2017, ed. J. Bridgland, art. 0204. Paris: International Council of Museums.

18. H. Marçal, "Rites of passage: a conservator’s perspective on the incorporation of performance artworks into museological collections", Revista de História da Arte – Série W, 6, 129-139.

19. I. Coutinho, M. Vilarigues, “The use of glass in medieval pigment making”, In: I. Coutinho, T. Palomar, S. Coentro, A. Machado, M. Vilarigues (eds.), Proceedings of the 5th GLASSAC International Conference, Caparica: NOVA FCT Editorial, 19-21.

20. I. Coutinho, T. Medici, L. C. Alves, M. Vilarigues, “Potassium-rich glass in Lisbon in the 18th century”, In: I. Coutinho, T. Palomar, S. Coentro, A. Machado, M. Vilarigues (eds.), Proceedings of the 5th GLASSAC International Conference, Caparica: NOVA FCT Editorial, 129-131.

21. I. Coutinho, T. Medici, L. C. Alves, Š. Perović, “Colourless Roman glass from the Zadar necropolis: An exploratory approach”, Journal of Archaeological Science: Reports, 15, 194-202.

22. I. Coutinho, T. Medici, L. C. Alves, B. Gratuze, M. Vilarigues, “Provenance studies of 18th century potassium-rich archaeological glass from Portugal”, Journal of Archaeological Science: Reports, 13, 185-198.

23. I. Coutinho, B. Gratuze, L. C. Alves, T. Medici, M. Vilarigues, “Wine Bottles From Lisbon: Archaeometric Studies Of Two Archaeological Sites Dated From The 17th To The 19th Century”, Archaeometry, 59, 852-873.

24. I. Coutinho, T. Medici, R. Wiley, L. C. Alves, B. Gratuze, M. Vilarigues, “The Gourd-Shaped Vessel: A Portuguese Product?”, Journal of Glass Studies, 59, 215-234.

25. I. Coutinho, T. Medici, L. C. Alves, L. Fernandes, B. Gratuze, M. Vilarigues, “Glass finds from the Museu de Lisboa - Teatro Romano (Lisbon): historical and chemical approach of an archaeological set from the Modern Period”, Revista Portuguesa de Arqueologia, 20, 157-166.

26. I. P. Cardoso, E. Pye, “Preparing the foundation for stable gilding: Baroque craftsmen's empirical understanding of gesso gilding grounds”, Journal of Archaeological Science, 79, 96-106.

27. I. P. Cardoso, E. Pye, “Preparing the foundation for stable gilding: Scientific evaluation of the durability of Baroque gesso gilding grounds”, Journal of Archaeological Science, 79, 86-95.

28. I. P. Cardoso, E. Pye, “Gessoes in Portuguese Baroque gilding grounds, part 1: A study of historical documentary sources”, Studies in Conservation, 62, 4, 185-209.

29.  J. Devesa, L. Carlyle, M. Stols-Witlox, "From wood ash to pear ash: historic alkaline cleaning agents and their impact on oil paint", In ICOM-CC 18th Triennial Conference Preprints, Copenhagen, 4-8 September 2017, ed. J. Bridgland, poster 1312. Paris: International Council of Museums.

30. J. M. Delgado, D. Nunes, E. Fortunato, C. A. T. Laia, L. C. Branco, M. Vilarigues, “The effect of three luminescent ionic liquids on corroded glass surfaces – A first step into stained-glass cleaning”, Corrosion Science, 118, 109-117.

31. J. Silva, J. L. Ferreira, C. A. T. Laia, A. J. Parola, B. Lavédrine, A. M. Ramos, “New approaches for monitoring dye fading in chromogenic reversal films: UV-Vis spectrophotometry and digitisation”, In ICOM-CC 18th Triennial Conference Preprints, Copenhagen, 4-8 September 2017, ed. J. Bridgland, art. 1403. Paris: International Council of Museums.

32. L. MacDonald, T. Vitorino, M. Picollo, R. Pillay, M. Obarzanowski, J. Sobczyk, S. Nascimento, J. Linhares, “Assessment of multispectral and hyperspectral imaging systems for digitisation of a Russian icon”, Heritage Science, 5:41.

33. L. Sampaio, M. Pamplona, S. Babo, A. Patelli, P. Scopece, E. Falzacappa, B. Rieger, B. Seewald, “Effectiveness and durability of conservation treatments for photo-oxidized Acrylonitrile Butadiene Styrene (ABS)”, In ICOM-CC 18th Triennial Conference Preprints, Copenhagen, 4-8 September 2017, ed. J. Bridgland, poster 0916. Paris: International Council of Museums.

34. M. C. L. Casanova, “Mudança de paradigma na Conservação e Restauro após a catástrofe: o caso de estudo dos Documentos Gráficos”, Conservar Património, 25, 15-22.

35. M. Guerra, M. L. Carvalho, A. Gac, M. Manso, C. Mortari, S. Longelin, S. Pessanha, “New insights into the red and green pigments in the illuminated foral charter of Setubal (1515) by combined use of μ-Raman and X-ray fluorescence spectrometry”, Journal of Applied Physics, 119, 104902-104907.

36. M. H. Casimiro, J. J. Lancastre, A. P. Rodrigues, S. R. Gomes, G. Rodrigues, L. M. Ferreira, “Chitosan-Based Matrices Prepared by Gamma Irradiation for Tissue Regeneration: Structural Properties vs. Preparation Method”, Topics in Current Chemistry, 375:5.

37. M. J. Melo, M. C. L. Casanova, J. B. Oliveira, “Verde-mar e verde-terra na cartografia brasileira: desafios à sua conservação no AHU”. In: Arquivo Histórico Ultramarino (AHU) (org.). África Atlântica: da Documentação ao Conhecimento – Séculos XVII-XIX. Instituto de Investigação Científica Tropical (IICT), Lisboa, in press.

38. M. L. Oliveira, L. Carlyle, S. Fragoso, I. P. Cardoso, “Investigations into paint delamination and consolidation of an oil painting on copper”, In: L. F. López, I. C. Blanco, M. F. S. Martín, M. L. V. Á. Pascual, L. Carlyle, J. Wadum (eds.) Paintings on copper and other metal plates: production, degradation and conservation issues, Valencia: ComunicaCC, 169-180.

39. N. C. Ory, P. Sobral, J. L. Ferreira, M. Thiel, “Amberstripe scad Decapterus muroadsi (Carangidae) fish ingest blue microplastics resembling their copepod prey along the coast of Rapa Nui (Easter Island) in the South Pacific subtropical gyre”, Science of The Total Environment, 586, 430-437.

40. P. M. Lourenço, C. Serra-Gonçalves, J. L. Ferreira, T. Catry, J. P. Granadeiro, “Plastic and other microfibers in sediments, macroinvertebrates and shorebirds from three intertidal wetlands of southern Europe and west Africa”, Environmental Pollution, 231, Part 1, 123-133.

41. S. Babo, E. M. Angelin, J. L. Ferreira, M. J. Melo, “A taste of pearl: (re)discovering a modern lead white in PMMA sculptures", In ICOM-CC 18th Triennial Conference Preprints, Copenhagen, 4-8 September 2017, ed. J. Bridgland, poster 1612. Paris: International Council of Museums.

42. S. Babo, J. L. Ferreira, A. M. Ramos, M. J. Melo. “Back to the origins: understanding the history of production and its influence on the properties of acrylic sheet”, In: T. Bechthold (ed.) Future Talks 015 – Processes. The making of design and modern art. Materials, technologies and conservation strategies, Munich, 28-30 October 2015, Munich: Die Neue Sammlung - The Design Museum, 160-170.    

43. S. Belchior, "Manufacturing Records: The Gramophone Company & Victor Talking Machine Co. vs. Their Competitors Ca. 1898-1911", In: P. Gronow, C. Hofer, M. Böhm (eds.) The Lindström Project: Contributions to the history of the record industry, Vol. 9, Vienna: Gesellschaft für Historischer Tonträger, 83-104.

44. S. Coentro, L. C. Alves, B. Gratuze, R. Trindade, R. C. da Silva, V. S. F. Muralha, “Hispano-Moresque architectural glazes in the context of medieval glass technology”, In: I. Coutinho, T. Palomar, S. Coentro, A. Machado, M. Vilarigues (eds.), Proceedings of the 5th GLASSAC International Conference, Caparica: NOVA FCT Editorial, 22-25.

45. S. Coentro, L. C. Alves, C. Relvas, T. Ferreira, J. Mirão, J. Molera, T. Pradell, R. A. A. Trindade, R. C. da Silva, V. S. F. Muralha, "Glaze Technology of Hispano-Moresque Ceramic Tiles: A Comparison Between Portuguese and Spanish Collections", Archaeometry, 59, 667-684.

46. S. F. Sá, J. L. Ferreira, I. P. Cardoso, R. Macedo, A. M. Ramos, “Shedding new light on polyurethane degradation: Assessing foams condition in design objects”, Polymer Degradation and Stability, 144, 354-365.

47. S. M. C. Nascimento, J. M. M. Linhares, C. Montagner, C. A. R. João, K. Amano, C. Alfaro, A. Bailão, “The colors of paintings and viewers’ preferences”, Vision Research, 130, 76-84.

48. S. S. Gomes, M. F. Araújo, A. M. M. Soares, V. H. Correia, “Provenance evidence for Roman lead artefacts of distinct chronology from Portuguese archaeological sites”, Journal of Archaeological Science: Reports, 16, 149-156.

49. S. O. Sequeira, C. A. T. Laia, A. J. L. Phillips, E. J. Cabrita, M. F. Macedo, "Clotrimazole and calcium hydroxide nanoparticles: A low toxicity antifungal alternative for paper conservation", Journal of Cultural Heritage, 24, 45-52.

50. S. O. Sequeira, A. J. L. Phillips, E. J. Cabrita, M. F. Macedo, "Antifungal treatment of paper with calcium propionate and parabens: Short-term and long-term effects", International Biodeterioration & Biodegradation, 120, 203-215.

51. S. O. Sequeira, A. J. L. Phillips, E. J. Cabrita, M. F. Macedo, "Ethanol as an antifungal treatment for paper: short-term and long-term effects", Studies in Conservation, 62, 33-42.

52. S. Sharif, V. Esmaeili, “Effects of temperature and relative humidity on permanence of Buyid silk”, Journal of Cultural Heritage, 27, 72-79.

53. T. Vitorino, V. Otero, L. Carlyle, M. J. Melo, A. J. Parola, M. Picollo, “Nineteenth-century cochineal lake pigments from Winsor & Newton: insight into their methodology through reconstructions”, In ICOM-CC 18th Triennial Conference Preprints, Copenhagen, 4-8 September 2017, ed. J. Bridgland, art. 0107. Paris: International Council of Museums.   

54. T. Vitorino, A. Casini, C. Cucci, M. Picollo, L. Stefani, “When It Is Not Only About Color: The Importance of Hyperspectral Imaging Applied to the Investigation of Paintings”, In S. Bianco, R. Schettini, A. Trémeau, S. Tominaga (eds) Computational Color Imaging. CCIW 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol 10213. Springer, Cham, 175-183.

55. V. Otero, M. F. Campos, J. V. Pinto, M. Vilarigues, L. Carlyle, M. J. Melo, “Barium, zinc & strontium yellows in late 19th-early 20th century oil paintings”, Heritage Science, 5:46.

56. V. Otero, J. V. Pinto, L. Carlyle, M. Vilarigues, M. Cotte, M. J. Melo, "Nineteenth-century chrome yellow and chrome deep from Winsor & Newton", Studies in Conservation, 62, 123-149.

 

Publicações 2016

1. A. Ablum, A. M. Ramos, S. F. Sá, A. Lima, M. Vilarigues, “Chemical and Mechanical Stability of two UV Curing Adhesives for the Conservation of Glass – preliminary results”, Recent Advances in Glass, Stained Glass and Ceramics Conservation, ICOM-CC Working Group Glass and Ceramics Interim Meeting.

2. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, "O Ensino da Pintura nas Academias de Belas Artes de Lisboa e Porto: Materiais e Técnicas (1836-1910)", In: M. J. Neto, M. Malta, M. (eds.) Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX. As Academias de Belas-Artes do Rio de Janeiro, Lisboa e do Porto, 1816-1836: Ensino, Artistas, Mecenas e Coleções. Casal de Cambra: Caleidoscópio, 113-123.

3. A. Ferraz, "Os materiais da pintura a aguarela no século XIX e a coleção do Palácio Nacional da Ajuda", In: J. A. Ribeiro, (coord.) Um Olhar Real: obra artística da Rainha D. Maria Pia. Desenho, Aguarela e Fotografia. Catálogo da exposição na Galeria de Pintura do Rei D. Luís, Palácio Nacional da Ajuda. Lisboa: Palácio Nacional da Ajuda; Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 148-155.

4. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, “The use of documentary sources for identifying suppliers of painting materials in 19th-century Portugal”, In: S. Eyb-Green, J. Townsend, K. Pilz, S. Kroustallis, I. van Leeuwen (eds.) Sources on Art Technology: Back to Basics, London: Archetype Publications, Proceeding from the 6th symposium of the ICOM-CC Working Group Art Technological Source Research, 145-146.

5. A. Ferraz, L. Carlyle, R. Macedo, “How to become a painter in three hours': Artist's training in nineteenth century Portugal” In: A. Wallert, (ed.) Painting Techniques History, Materials and Studio Practice. 5th International Symposium, Rijksmuseum, Amsterdam 18-20 September 2013. Amsterdam: Rijksmuseum, 237-242.

6. A. Gac, “O Auto da Paixão de Vilar de Perdizes, um património imaterial conservado em outros actos de transmissão”, In: M. Menezes, J. D. Rodrigues, D. Costa (eds.) Preprints of the Congresso Ibero-Americano “Património, suas Matérias e Imatérias”, LNEC, paper nº 199-198.

7. A. Gac, P. Oliveira, M. J. D. Costa, I. D. Costa, “Retábulos e imagens dos mosteiros beneditinos de Tibães e do Rio de Janeiro em confronto: identidades, transferências e assimilações”, In: A. Celeste (coord.) O Retábulo no Espaço Ibero-Americano Forma, função e iconografia, Lisboa: Instituto de História da Arte, vol. 1, 65-78.

8. A. J. Cruz, J. F. Coroado, A. Gac, M. L. Carvalho, “Estudo Técnico [da escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima]”, In: J. F. Coroado, M. D. Duarte (eds.) Estudo científico da escultura de Nossa Senhora do Rosário de Fátima, Santuário de Fátima, Fátima, 89-119.

9. A. Machado, M. Vilarigues, "Cobalt blue - reproduction and characterisation of blue enamel recipes from The Handmaid to the Arts by Robert Dossie", Glass Technology - European Journal of Glass Science and Technology part A, 57, 131-140.

10. A. M. Cavero, M. A. Miranda, M. J. Melo, R. Castro, C. Casanova, “Beatus manuscripts under the microscope: the Alcobaça Beatus and the Iberian Cistercian tradition revisited”, Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 217-251.

11. A. Miranda, M. J. Melo, "O manuscrito iluminado medieval. Materialidade, arte e cultura", In: C. F.  Barreira, (coord.) Luz, cor e ouro. Estudos sobre manuscritos iluminados, Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, 27-28.

12. A. Nogueira, I. Pires, R. Macedo, "Qual o futuro do Património Musical Contemporâneo? Estado do Pensamento e da Investigação", Revista Portuguesa de Musicologia, 3, 193-214.

13. A. Nogueira, R. Macedo, I. Pires, "Where contemporary art and contemporary music preservation practices meet. The case of Salt Itinerary", Studies in Conservation, 61, 153-59.

14. A. Padeiro, E. Amaro, M. M. C. Santos, M. F. Araújo, S. S. Gomes, M. Leppe, S. Verkulich, K. A. Hughes, H.-P. Ulrich, J. Canário, "Trace element contamination and availability in the Fildes Peninsula. King George Island, Antarctica", Environmental Science: Processes & Impacts, 18, 648-657.

15.  A. Rodrigues, M. Almeida, M. Vilarigues, “The Extra Piece of the Puzzle: A Combined Stylistic and Analytical Study for the Reconstruction of Two Fragmented Glass Goblets from the Collection of Ferdinand II of Portugal”, Recent Advances in Glass, Stained Glass and Ceramics Conservation, ICOM-CC Working Group Glass and Ceramics Interim Meeting.

16. C. Barreira, M. J. Melo, R. Araújo, C. Casanova, "Through the eyes of Science and Art: a fourteenth-century winter Breviary from Alcobaça scriptorium", Journal of Medieval Iberian Studies, 8, 252-282.

17. C. Casanova, A. G. Coelho, I. Pinto, “Georreferenciando quatro décadas de uma coleção arqueológica de Angola: um projeto para o futuro”, Antrope, 5, 70-84.

18. C. Casanova, L. Moura, A. Canas, “Conservação versus Acesso: Mapeamento de colecções”, In: M. F. Rollo, M. Ribeiro, P. Meireles, P. Penteado (coord.) Atas do Encontro Arquivos da Administração Pública, 54-69.

19. C. Casanova, E. Costa, L. Moura, “Conservar depois da catástrofe. O caso de estudo dos documentos queimados do Arquivo Histórico do Museu Bocage”, Conservar Património, 23, 125-131.

20. C. Geraldes, A. M. Lima, J. D. Rodrigues, J. M. Mimoso, S. R. M. Pereira, “Geopolymers as potential repair material in tiles conservation”, Applied Physics A, 122:197.

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